Intriger og ulykkelig kjærlighet, blødende hjerter og et søksmål: En helt vanlig dag på skolen for studentene i drama og teaterkommunikasjon.
Fakta
DRAMA OG TEATERKOMMUNIKASJON: Bachelorstudiet lar deg utvikle din kreativitet i samspill med andre. Utdanningen gir deg kompetanse til å lede drama- og teateraktiviteter for barn, ungdom og voksne amatører.

Min egen kjærlighet, min tro, sier Alceste med røsten bevrende av patos. Så nøler han et øyeblikk. Mens den forsmådde elskeren kjemper med følelsene, kjemper Mats Aulid Eide, som spiller Alceste, en like innbitt kamp for å huske teksten.

– Fader, sier han, og glir ut av rollen.

– Min egen Célimène, suffleres det fra ­sidelinja.

Patosen blir skrudd på igjen. Den lille ­glippen tok kanskje ett sekund.

– Min egen Célimène har forlatt meg!

Det vanskeligste er å holde seg alvorlig. Det er veldig gøy, selv om jeg ikke har en særlig behagelig rolle.

Caroline

Foreløpig er det bare en prøve. Studentene er halvveis iført kostymer. De har fremdeles en uke på seg til å banke inn replikkene og finpusse detaljene før de skal fremføre Molières komedie «Misantropen» for medstudenter og lærere.
Det som foregår på scenen, er dramatisk for hovedpersonen, den kompromissløst ærlige Alceste. Hans forlovede har flørtet med samtlige menn som har vist seg på scenen den siste halvtimen.

Men nå faller maskene. Renkespillet er avslørt, og stykket er i ferd med å nå sitt mest dramatiske og hjerteskjærende øyeblikk.

Samtidig holder det på å boble over for skuespillerne. Mens hjertene blør på scenen, ligger skuespillerne backstage og vrir seg av undertrykt latter. Men så lenge de er i rampelyset, holder de maska.
Nesten hele tiden.

Gjennomsyret av falskhet

– Det vanskeligste er å holde seg alvorlig. Det er veldig gøy, selv om jeg ikke har en særlig behagelig rolle, sier Caroline Halvorsen, som spiller den falske Célimène.

Det er store følelser i sving når Drama og teaterkommunikasjon setter opp Molières komedie «Misantropen».

Noen sympati med rollen sin har Caroline ikke.

– Absolutt ikke. Hun er så gjennomsyret av falskhet. Jeg synes ikke synd på henne, bortsett fra helt på slutten.

Stykkene til Molière er skrevet på 1600-tallet, men er like aktuelle i dag, mener hun. De andre studentene er enige. «Misantropen» handler om baksnakkingen og den falske smigeren datidens sosietetsfigurer omga seg med. Men det er ikke vanskelig å kjenne igjen løgnene og hykleriet til personene på scenen.

– Folk liker jo best å være hyggelige. Det er ofte vanskelig å gi kritikk, men lettere å baksnakke folk når de ikke er der, sier Jofrid Brennsæter.

Fakta
OGSÅ SOM ÅRSSTUDIUM: Årsstudiet gir en introduksjon til drama og teaterkommunikasjon, og kunnskap i å tilrettelegge drama og teatervirksomhet for barn, ungdom og voksne. Utdanningen skal også bidra til at du utvikler skapende evner og fantasi og lærer å uttrykke deg i samspill med andre.

Befriende å spille

Mats, som spiller hovedpersonen Alceste, synes det er er en veldig frigjørende rolle å spille. Hvite løgner og baksnakking er ikke noe for ham. Han sier hva han mener, uansett – selv om det også fører med seg problemer.

– Alceste er jo en veldig konfliktsøkende person. Tenk å være sånn, og si akkurat hva man vil hele tiden. Det er et trykk som letter inni deg, synes Mats.

Sabina Kinda Mrich mener at alle rollene tar logiske valg, også når de vrenger på sannheten.

Bak scenen har teaterstudentene full trøkk på forberedelsene. Kostymene må på, og sminken må være i orden.

– Célimène og Arsinoé lyver hele tiden, men det er noe i livet deres som har gjort at det er blitt sånn. Célimène er jo enke. Kanskje det er på grunn av et behov for trygghet at hun omgir seg med så mange menn? spør hun.

Lager sin egen versjon av stykket

Oppgaven studentene har fått krever at de klipper ned Molières originaltekst til en halvtimes forestilling. Det har gjort det nødvendig å tråkke på noen av dikterens elegante verseføtter. Den bundne formen er løst opp, og handlingen er skåret inn til beinet.

De har også lagt inn elementer som ikke finnes i Molières manus: koreografi, musikk og dans.

– Dette er et veldig dialogtungt stykke, så det er fint å kunne bryte det opp, sier Terje Brevik.

Dette er et praktisk rettet studium. Vi er mye ute på gulvet, og jobber med prosjekter hele tiden.

Sabina

De fem studentene som samarbeider om stykket ,har svært ulik bakgrunn. En har jobbet i mange år som IT-konsulent, og vil lære seg noe nytt. Noen har drevet med teater siden de var små. En jobber som sanger og skuespiller i dag, men vil ha kompetanse til å undervise i drama i skolen. Andre har ingen sceneerfaring i det hele tatt.

– Vi ville bruke ressursene vi hadde i gruppa, og Caroline har for eksempel bakgrunn fra dans. Så vi valgte å bruke dans som et bilde på baksnakkingen i stykket, i stedet for å prate om den, forklarer Sabina.

Dette er det første store prosjektet studentene gjør sammen. De har ikke holdt på lenger enn noen måneder. I løpet av tiden de skal være her, kommer det til å bli mange flere.

– Dette er et praktisk rettet studium. Vi er mye ute på gulvet, og jobber med prosjekter hele tiden, sier Sabina.

Les mer om bachelorstudiet i drama- og teaterkommunikasjon.

Publisert 07.10.2015