Bryggeriet på Sagene ønsket seg friskere produksjonslokaler og tok kontakt med HiOA. Andreas, Manjit, Camilla, Renate og medstudentene forvandlet det sterile rommet til Norges stiligste bryggerihall.
Fakta
KUNST OG FORMIDLING: Én av to studieretninger i bachelorstudiet i kunst og design. Fulltidsstudiet har 26 plasser og gir deg innsikt i idéutvikling, problemløsning og visualisering av idéer i skapende arbeid. Med en bachelor i kunst og design – studieretning kunst og formidling kan du jobbe innenfor ulike yrkesretninger i kunst- og kultursektoren der prosjektledelse og formidling står sentralt.
Les mer:

Da det nystartede Sagene bryggeri flyttet inn i det som opprinnelig var et veveri langs Akerselva på Sagene i Oslo, var det høyt under taket og hvitt over alt. Altså akkurat som man burde forvente av et nyrenovert produksjonslokale.

Utfordringen var at bryggerimester Kristian og kollegaene ville ar lokalene også skulle brukes til ulike arrangementer. Brygging av øl krever sterile omgivelser, så deler av hallen, der hvor produksjonen skjer, ble skjermet med pleksiglass. Deretter gikk bryggeriets hussnekker i gang med innredning, men fortsatt fremstod den store hallen som litt i overkant kritthvit og naken.

Full tenning

– Vi var jo interessert i å få det utsmykka, men en bedrift i oppstartsfasen har jo ikke råd til å kjøpe inn store kunstverk, forteller bryggerimester Kristian Ivsett Johnsen.

De tok derfor kontakt med flere utdanningsinstitusjoner for å høre om noen kunne tenke seg å gjøre utsmykkingen som et studentprosjekt.

Fakta
FAGLÆRER I DESIGN, KUNST OG HÅNDVERK: Faglærerutdanningen er en 3-årig bachelorutdanning hvor studentene lærer å undervise barn, unge og voksne i å utvikle skaperevner og estetisk sans. Studiet er et fulltidsstudium med 60 plasser. Med faglærerutdanning i design, kunst og håndverk kan du undervise i både kunst og håndverk i grunnskolen, og i studieretningene design og håndverk, medier og kommunikasjon og kunst, design og arkitektur i den videregående skole.
Les mer:

På HiOA tente studentene ved faglærerutdanningen i design, kunst og håndverk og studentene på kunst og formidling på utfordringen. Bryggeriet tente på studentenes ideer og utkast, og ga dem en uke til å fylle veggene. Resultatet: en gigantisk string-art-versjon av bryggeriets logo og fem veggmalerier som hver er nesten 5 meter brede og godt over en meter høye.

– Uvirkelig tidsfrist

– Det fascinerende var at vi alle klarte å samarbeide så godt om konseptet, og å være så tro mot det, slik at vi fikk et sånt resultat. Vi må jo få lov til å si at vi er litt stolte, sier tredjeårsstudent i kunst og formidling Andreas Reinert Helgesen.

– Det virket jo helt uvirkelig at vi skulle få det til i løpet av så kort tid, men det ble jo skikkelig bra, skyter medstudent Manjit Kaur inn.

Kos med såre fingre

Mens Andreas, Manjit og resten av klassen la vekt på formidle lokalhistorie og industriell arbeiderhistorie gjennom de fem veggmaleriene, har faglærerstudentene også tatt for seg gamle håndverkstradisjoner i den digre logoen i tråd og spiker.

– Det var jo litt tungt etter hvert. Vi fikk litt såre fingre, men vi har jo kosa oss, innrømmer faglærerstudentene Camilla Engen og Renate Jeanett Holm.

Publisert 21.06.2016