Meny English

Spennende erfaringsdeling

Studenter i prosjektledelse og entreprenørskap tar egne erfaringer inn i studiene, og utveksler dem med andre studenter. En av dem er Susanne Skou Nordby, som har åpnet egen butikk og har erfaring fra konsulentbransjen.

Bilde av Susanne Skou Nordby med klær fra butikken

– Jeg synes studiet er kjempespennende. Jeg møter andre som brenner for det samme som jeg gjør. Det er så mange spennende mennesker jeg kan dele erfaringer med, sier Susanne Skou Nordby.

Entreprenørskap kan dreie seg om å finne en nisje i markedet, og med to små gutter og venninner som klaget på lite spennende klær til små gutter, fant Susanne og søsteren Marianne ut at det kunne være marked for en butikk som spesialiserte seg på gutteklær.

Selger nesten bare gutteklær

Først etablerte de en nettbutikk, og nå nylig også en fysisk butikk på Lilleaker i Oslo. Butikkene har fått navnet Guttelus, og selger stort sett bare gutteklær, fra nyfødt og opp til 10 år.

– De fleste butikker, også på nett, har jo veldig mye jenteklær. Og når du kommer inn i en butikk, er det jenteklærne som presenteres først, og det er veldig mye fint. Mange klager på at det finnes så lite spennende til gutt, sier Susanne.

De har alt drevet nettbutikken i to år, og nå har de etablert butikk i fine lokaler i en gammel bygning fra 1700-tallet. Vegg i vegg ligger det en interiørbutikk, og snart skal det åpnes en kafé.

– Disse vil dra kunder, også foreldre med barnevogner, tror Susanne.

Lever av nettbutikk

– Det er nettbutikken vi lever av. Men vi har blitt ganske store, og synes det er gøy å vise fram tingene våre. Nettbutikken kan også drives fra butikklokalene, med lager i kjelleren i barndomshjemmet på Østerås.

– Det var søsteren min som startet opp etter at hun hadde vært i permisjon. Hun er interiørdesigner. Jeg er siviløkonom, og jobbet i Capgemini som businesscontroller med strategisk analyse og budsjettering, og var med på å drive Guttelus på si en stund.

– Etter hvert tok Guttelus så mye tid at jeg tok sjansen på å si opp jobben i Capgemini. Så nå jobber vi på full tid med dette begge to.

– Jeg hadde ikke noe nettbutikkerfaring, men hadde regnskaps- og økonomisans.

– Hvordan var det å etablere noe nytt, da?

Bli synlig på nett

Bilde av Susanne Skou Nordby som viser fram genser

– Det er jo det som har vært den største jobben, særlig hvordan vi skal bli synlig på nett, og hvordan vi kan få kunder til å komme til butikken. Hele forståelsen av hvordan Internett fungerer, med hvem som kjøper og kundeservice på nett.

Etableringen av nettbutikk har vært vellykket.

Nominert til «årets nykommer»

Høsten 2011 ble de nominert av Posten Bring, som hadde tatt for seg 700 nettbutikker, som en av tre til en pris for «årets nykommer» av nettbutikker.

Juryen undersøkte hvordan de drev nettbutikken.

– I første runde skulle alt være på plass. Når du bestiller, skal bestillingen gå greit gjennom. Du skal få angrerettskjema. Og de har gjort prøvekjøp, og klaget på kjøp. Så har de sett på hvordan vi har behandlet kundene.

– De har også satt seg ned med nettredaktører og profesjonelle på området, som har tatt for seg finesser ved vår nettbutikk. Utseende, lay-out, funksjonalitet, utvalg, og en rekke andre ting. Vi vant ikke, men det var kjempestas å bli nominert.

– Har dere tjent penger på det?

Nisje i markedet

– Ja, jeg tror vi har funnet en liten nisje i markedet. Det er ingen andre nettbutikker i Skandinavia, eller ellers som vi kan finne, kun for gutt, forteller Susanne.

– Vi selger over hele landet, og har sendt til mange postnumre og steder vi aldri har hørt om før.

De har lagt seg på et mellomsjikt prismessig, og satser på bra kvalitet.

– Vi styrer unna de veldig dyre merkene. Så har vi noen litt rimeligere. Vi har mye økologiske barneklær. Det skal være bærekraftig, også.

Agentur for andre butikker

– Vi har også agenturer på en del barneklær. Agentur betyr at vi har enerett på salg i Norge, og selger til andre butikker. Vi har motemesse to ganger i året.

– Det er vel litt arbeid med å velge ut, og vite hva som er moderne?

– Vi drar mye rundt på messer, f.eks. i København og Amsterdam.

– Vi har jo journalister som kommer og plukker av våre klær, og fotograferer dem til magasiner. Det synes jeg er kjempestas.

– Hvorfor valgte du å studere prosjektledelse og entreprenørskap?

Givende å studere prosjektledelse og entreprenørskap

– Jeg synes jo det er veldig givende i den gaten jeg er i nå, etter å ha etablert to firmaer de to siste årene. Jeg synes det er kjempegøy å se markedsmuligheter for nye ting. Jeg har mange ideer, men det gjelder også å begrense seg.

Noe av det faglige på studiet i prosjektledelse og entreprenørskap har Susanne kjennskap til fra før.

– Men det er greit å få det fortalt en gang til, at dette må man ha fokus på, sier hun.

Ser fram til strategifaget

– Tror kanskje de fagene jeg enda har framfor meg vil være de mest spennende, med strategi og prosjektledelse. Jeg gleder meg til strategifaget, sier Susanne, som er inne i det første semesteret.

– Det er veldig greit at det er intensivt når vi er på skolen. De fleste jobber jo ved siden av.

– Jeg kommer ikke til å jobbe her i butikken resten av livet, og vil sannsynligvis bli ansatt et sted igjen. Og da er det veldig greit å ha prosjektlederutdannelse, og ha papirer på det. Det er også greit å kunne studere noe når man driver med dette, som er litt usikkert.

– Er du fornøyd med undervisningen?

Kjempefornøyd med undervisningen

– Ja, jeg er kjempefornøyd til nå.

Jobben og studiene gir mye tankevirksomhet.

– Jeg sitter med pc-en på fanget nesten hver eneste kveld. Men det er jo morsomt. Det er ikke sånn at jeg sitter og teller timer på noen som helst måte, sier Susanne.

Mer informasjon

Videreutdanningsstudium i prosjektledelse og entreprenørskap

Bilde av klær fra Guttelus-butikken
Olav Johan Øye Publisert: Oppdatert: