HiOA har blitt OsloMet – storbyuniversitetet. Les mer om hva det har å si for deg.

meny
søk
English

Håper på premiere i Kina med blandingsform av Peking opera og seriemime

Førstelektor Niels Peter Underland ved Institutt for estetiske fag, er tilbake etter to intense og inspirerende uker i Kina.

Hilde Kringeland Publisert: Oppdatert:
Niels Peter Underland og den kinesiske teatergruppa

I tre dager underviste Niels Peter Underland kinesiske lærere i bruken av seriemime for barn på Yu Theatre i Nanjing. I tillegg instruerte han fram en kinesisk utgave av Teater Jokers forestilling «Baron von Münchaussen» over en periode på syv dager. Han berømmer det fantastiske kinesiske ensemblet.

Baronen

Forestillingen «Baron von Münchaussen» ble i sin tid utviklet av Underland som et FoU-arbeid, og Teater Joker har blant annet turnert med forestillingen i Norge som del av Den kulturelle skolesekken. I 2012 bevilget Utenriksdepartementet (UD) penger til framføring i Kina. Forestillingen ble spilt både på universitetet og på et teaterakademi i Nanjing sentrum.

– Den gang inspirerte forestillingen stappfulle saler i Nanjing, forteller Niels Peter entusiastisk.

– Det var med barn blant tilhørerne, og det var lange køer før visningene.

Forestillingen «Baron von Münchaussen» handler om baronens selvskryt og hans utrolige fortellinger. Baronen var faktisk en virkelig person - en tysk friherre og anekdoteforteller som levet på 1700 tallet. I dag hører Münchaussens skrøner med til den "klassiske" litteraturen.

Peking opera blandet med seriemime

Denne gangen har Niels Peter og kollega Haakon Strøm fra Teater Joker bearbeidet forestillingen og endret det koreografiske uttrykket i samarbeid med skuespillerkollega Gabriel fra Nanjing, slik at et formspråk basert på Peking opera ble blandet med teaterformen seriemime. Det resulterte i et nytt blandingsuttrykk de senere håper å få presentert i Norge. Forestillingen får premiere medio november i Nanjing.

– Og forhåpentligvis får de anledning til å ‘gjestespille’ i den kinesiske utgaven i Norge høsten 2019, smiler Niels Peter.

Bande mimée

Yu Theatre i Nanjing ledes av teaterprodusenten Michelle Xiao Yan og teatret er faktisk et produkt av Niels Peter Underlands tidligere besøk i Nanjing.

– Michelle Xiao Yan deltok på et seriemimekurs vi holdt ved Universitet i Nanjing for noen år tilbake og hun ble så inspirert at hun startet opp Yu Theatre som ofte jobber med utgangspunkt i denne teaterformen.

Bande mimée, tegneseriemime, er en uttrykksform hvor utgangspunktet er et tomt rom, der aktørene skaper alt som skjer. Skuespillerne er både lydkulisser, scenografi, og karakterer. Uttrykksformen tar i bruk teknikker fra filmen med oversiktsbilder, spoling, sakte spilling, nærbilder og musikk.

Veldedighetsprosjektet Heartwings

Oppholdet i Nanjing ble avsluttet med nok et viktig og meningsfylt arbeid. Den siste uka deltok Niels Peter og Håkon i Yu Theatre sitt årlige veldedighetsprosjekt Heartwings, der de underviste fattige kinesiske barn på sommerskolen i Suzhou i Sør-Kina.

Professor Rikke Gürgens var med som observatør og har skrevet en artikkel om arbeidet med barna: «Hensikten er å skape teatererfaringer sammen med innvandrerbarn i Suzhou - i Gozoprovinsen, som kan bidra til å bygge selvfølelse, og gjøre barna bedre i stand til å kommunisere og samarbeide.»

Niels Peter underviser kinesiske barn

Samarbeidsavtale med Universitetet i Nanjing

Gjennom sine mange besøk i Kina har Niels Peter Underland etablert et godt samarbeid med Universitetet i Nanjing og med teatermiljøet der.  Det har også resultert i en utvekslingsavtale mellom Universitetet i Nanjing og OsloMet.

På OsloMet har vi hatt ni utvekslingsstudenter fra Nanjing i maskefaget. Det har vært veldig vellykket. Vi vil gjerne ha flere.

– Det vi har gjort i samarbeid med Nanjing, har vært veldig fint. Det er jo et humanistisk prosjekt, og de er interessert i å lære nye teaterformer. De vil også at studentene skal bli interessert i europeisk kultur og lære engelsk.

Teater Joker

Teater Joker har eksistert som fritt scenisk kompani siden 1990, da det ble etablert i Paris av Niels Peter og Nina Gyllensköld fra Sverige.

Teater Joker har i mange år skapt ny teaterdramatikk for barn og ungdom, og har en tydelig kunstnerisk identitet og et eget scenespråk. Kompaniet drives i dag av Niels Peter (kunstnerisk leder og grunnlegger), Kari Ramnefjell, Guri Glans og Haakon Strøm

I fjor vant Teater Joker HEDDAPRISEN 2017 for beste barneforestilling, Brune .

---

Mer info om dramastudiene:

Les om våre dramastudier!

Og husk at emnene figurteater, maskespill, regi og muntlig fortellerkunst har søknadsfrist 1. desember.