meny
søk
English

Digitalisering, matkasting og matfattigdom

Rapport om et matvaremarked i endring lansert med seminar.

Last ned rapporten

Rapporten kan leses og lastes ned her. 

Den ferske rapporten om årets forbrukstrender med tema mat ble lansert på seminar 21. september. 

Blir vi stadig sultnere på sunn og økologisk mat, og dropper vi butikken til fordel for nettbutikk og matkasser? Mange av oss lever i overflod og kaster mat for tusenvis av kroner, men som kontrast finnes det familier i Norge som må ta vare på og utnytte hver smule. Finnes virkelig matfattigdom i velstands-Norge?

Stadig flere digitale tjenester inntar matvaremarkedet. Hvordan tar forbrukerne imot nykommerne, og hvor populære er de nye app’ene og betalingsløsningene?

Innhold

  • Gunnar Vittersø og Kirsi Laitala: Er vi blitt mer miljøbevisste når vi handler?
  • Marie Hebrok og Nina Heidenstrøm: Maten vi kaster
  • Silje Skuland: Matfattigdom i velferds-Norge?
  • Lisbet Berg og Dag Slettemeås: «Appifisering» av matvaremarkedet
  • Dag Slettemeås og Live Standal Bøyum: Ønsker norske forbrukere én mobilbetalingstjeneste?
  • Annechen Bahr Bugge og Randi Lavik: Hvor sultne er forbrukerne på nettmat?  

SIFO samler årlig inn store mengder data om ulike sider ved forbruket og forbrukernes situasjon i markedet. Målsettingen er å framskaffe kunnskap om forbrukerne og hvordan forbrukermarkedene fungerer sett fra forbrukernes interesser. En del av datamaterialet er knyttet til områder der SIFO ønsker å følge utviklingen over tid.

#SIFOsurvey

Kjersti Lassen Publisert: Oppdatert: