meny
søk
English

Ull i senga

Mange norske barn sover i pysj av ull, mens i Sverige er nattøy av ull mer alternativt. I Storbritannia finner vi kostbare herrepysjamaser av ullblanding for gentlemen.

Ull i senga

Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) har analysert markedet for nattøy og sengetøy av ull i Norge, Sverige og Storbritannia sammen med Nordic Initiative Clean & Ethical (NICE). Oppdragsgiveren er Australian Wool Innovation LtD (AWI), og målet har vært å gi et overblikk hva markedet har å tilby av nattøy og sengetøy av ull.

Store forskjeller

Tekstiler for senger, både sengeklær og nattøy, domineres av bomull. Men i det lille markedet for ull, finnes tydelige forskjeller.

– Vi observerte store forskjeller mellom de tre landene når det kommer til tilgjengelige produkter, kundegrupper og profileringskanaler, sier SIFO-forsker Ingun Grimstad Klepp. – I Norge er markedet for ullpysjer til spedbarn og småbarn stort og variert. Noe nattøy av ull, hovedsakelig nattkjoler, er også tilgjengelig for kvinner. Herrepysjer av ull finner vi ikke. I Storbritannia derimot, ser nattøy ut til å være et viktigere plagg, og markedet med ulltøy omfatter klær som slåbroker og fritidstøy. For menn er ulltøy mer vanlig i luksussegmentet, og ofte dreier det seg om klassiske pysjamaser laget av ull blandet med bomull eller silke. Dette er ikke vanlige plagg i Norge og Sverige, hvor menns nattøy er langt mindre formelt.

Alternativt i Sverige

Analysen viser at det svenske markedet for nattøy av ull framstår som mer «alternativt» enn det norske. Svenskene legger mer vekt på ideologi, mens det norske markedet er mer blandet og bredt. Men både i Norge og i Sverige er markedet for nattøy og sengetøy av ull konsentrert omkring brukergruppene spedbarn, barn og kvinner.

– Markedene for sengetøy av ull er mer begrensede og finnes hovedsakelig i Norge og Sverige, sier Ingun Grimstad Klepp. – Mens markedene for nattøy av ull og av bomull er ganske sammenfallende, ser vi dessuten at det samme ikke er tilfelle for sengetøy.

Sengetøy av bomull dominerer i Norge og Sverige, og ullsengetøy framstår som «naturlig» – i hvitt eller brunt, tykt og loddent materiale. Slikt sengetøy selges hovedsakelig som helseprodukter og som del av det alternative helsemarkedet.

Undersøkelsen er basert på markedsanalyser av søk på internett. Omfanget av søket ble avgrenset til hudnære produkter som pysjer og sengetøy. Produkter som bruker ull som fyllmateriale, som madrasser, dyner og puter, ble utelukket. Dermed er heller ikke de populære «ullsengene» som mange leverandører tilbyr i Storbritannia, inkludert i studien.

Foto: Susy Morris/Flickr

Project Note No 4-2015
SIFO Publisert: