Verktøy i arbeid med utdanningskvalitet
På denne siden finner du verktøykasse for studentevalueringer med oversikt over ulike metoder og egnet bruk. I høyresideboksen finner du også maler for rapportering fra studentevalueringene, mal for programrapport, og instituttrapport, oversikt over kvalitetsindikatorer og studentundersøkelser. Under verktøykasse for studentevalueringer finner du lenker til ressurser som er nyttige i arbeid med kvalitetsutvikling i utdanningene.
Verktøykasse for arbeid med emneevalueringer
Metode | Egnet form |
Egnethet (slutt- eller underveisevaluering) | |||
---|---|---|---|---|---|
Skriftlig | Muntlig |
Slutt- evaluering |
Underveis- evaluering | ||
Fem-minutters lapper | X | X | |||
Spørreskjema | X | X | X | ||
Runder | X | X | |||
Evaluering med referansegrupper | X | X | X | ||
Intervjuer | X | X | |||
Postkasse | X | X | X | X | |
Tverrgående studentevalueringer studieprogramnivå | X | X | X | X |
Nyttige verktøy i arbeid med kvalitetsutvikling av undervisning og utdanning
Program for fremragende profesjonskvalifisering (FPK) er institusjonens satsning for å styrke HiOAs mål om å bli ledende på å utvikle og tilby fremragende profesjonskvalifisering på basis av høy vitenskapelig kvalitet og sterk yrkesrelevans. Programmet tilbyr seminarer og workshops, og har laget en rekke ressurskanaler på nett. Her er noen av dem:
- Ressursportal for videreutvikling av undervisnings- og læringskvalitet i profesjonsutdanninger
- Eksempler på studentinvolvering i FoU-arbeid
- Artikler om forholdet mellom utdanning og arbeidsliv
- Følgeforskningsprosjektet kvalitet i sykepleierutdanningen
Annen litteratur og nettressurser
Litteratur
Handal, G (1996): Studentevaluering av undervisning: håndbok for lærere og studenter i høyere utdanning. Cappelen Akademisk forlag
Havnes, A. (1996): Studentevaluering av undervisning. Idéhefte. Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo
Harvey, J. (Ed.) (1998): Evaluation Cookbook. Learning Technology Dissemination Initiative, Institute for Computer Based Learning, Heriot-Watt University, Edinburgh.
Handal, G., Lauvås, P. (1983/1999): På egne vilkår. En strategi for veiledning med lærere Oslo: Cappelen Akademisk Forlag
Sorenson, D & Johnson T (ed), (2003): Online Student Ratings of Instruction. JOSSEY-BASS, San Francisco.
Bjarnø, V., H. Breidlid, et al. (2008). Rapport fra arbeidsgruppa for studieevaluering: allmennlærerutdanninga, Høgskolen i Oslo, 2008. Oslo, Høgskolen i Oslo. Avd. for lærerutdanning og internasjonale studier.
Nettressurser
Nyttige tips til evaluering på hjemmesidene til Carnegie Mellon universitetet i Pittsburg . Her kan du bl.a. lese om 15 vanlig misforståelser knyttet til studentevaluering.
Dette heftet utviklet ved Universitetspedagogisk centrum & Kommitén for kvalitetsfrågor ved Umeå Universitet inneholder en rekke ideer og forslag til måter å drive evaluering av undervisning på: Fjellström M, (2002) Kursutvärderingar - stöd för lärande och utveckling.
I heftet Student Feedback - A Staff Resource Pack, University of Kent (2004), finnes både utfyllende lesing i forhold til de metoder som anbefales i verktøykassen samtidig som man kan hente ideer til øvrige metoder.
Britene har en nasjonal ressursside for undervisere i høyere utdanning hvor det finnes en rekke tips og lenker til litteratur og forskning på evalueringer og feedback: Se The Higher Education Academy (HEA), the national body for enhancing learning and teaching in higher education (HE)
Analyse og nyttige data til rapporteringer
Indikatorer
Oversikt over studentundersøkelser
Håndbok for eksterne evalueringer
Håndbok for håndtering av eksterne evalueringer av studier ved HiOA
Studieporteføljestyring
Informasjon om kartlegging og studieporteføljestyring ved HiOA