meny
søk
English
IKT-støttet læring

Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring

Studiet tar utgangspunkt i at bruken av digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet. Digitale ferdigheter skal være en integrert og naturlig del av læringsarbeidet i alle fag og på alle nivåer.

Om studiet

Erfaring og forskning viser at elever med språk-, lese- og skrivevansker har spesielt god nytte av å bruke IKT (Informasjons- og kommunikasjonsteknologi) i læringsarbeidet. Suksesskriterier er knyttet til god pedagogisk bruk.
Studiet er et samarbeid med Statped.   

Les mer om innhold og organisering.

Målgruppe

  • Studiet er et videreutdanningstilbud til de som underviser eller skal undervise barn (på mellomtrinnet), ungdom og voksne, spesielt de som har ansvaret for barn, ungdom og voksne med språk-, lese- og skrivevansker.
  • Studiet er også aktuelt for de som veileder om god pedagogisk bruk av IKT, for eksempel ansatte i PPT og Statped.

Som student får du

  • En teoretisk innføring om leseutvikling, leseforståelse og strategilæring
  • Kunnskap om bruk av digitale lære- og hjelpemidler i læringsarbeidet
  • Praktisk opplæring på bruk av utstyr, programvare og relevante arbeidsmåter og metoder, både på nettbrett (iPad) og Windows PC

Hovedtemaer

  • Arbeidsmåter og programvare/apper knyttet til lesing, skriving, læring og formidling
  • Lese- og skriveutvikling og bruk av IKT
  • Implementering av god bruk av IKT i opplæring som "møter" alle elever
  • Digitale læringsressurser og bruk av læringsplattformer
  • Bruk av sosiale medier i kommunikasjon, samhandling og formidling

Organisering - slik er studiet lagt opp

    • Studiet er organisert som deltidsstudium med nettbasert samhandling, fellessamlinger på høgskolen og oppgaver mellom samlingene. Veiledning skjer via nett og/eller gjennom direkte kontakt mellom faglærer og student.
    • Det praktiske arbeidet mellom samlingene vil være knyttet opp til bruk av PC og nettbrett som verktøy.
    • Det forutsettes at studentene aktivt bruker egen arbeidssituasjon eller oppsøker relevant praksis som grunnlag for utprøving, refleksjon og læring.
    • På samlingene må deltakerne ha med PC og nettbrett (iPad).

Vi gjør oppmerksom på at litteraturlisten vil bli oppdatert hvert studieår.

Forelesere/lærere:

Gitte N. Gjersdal
Anne Helene Strand-Andersen
Stian Barbo Valand
May-Britt Monsrud

Samlingsdager

Vår 2018

11. - 12. januar  
12. - 13.februar 
12. – 13. april 
04. – 05. juni 
 
Tid: kl. 09.00-15.00
Studiested: Statped, Gamle hovsetervei 33

Lukk

Søknad og opptak

Søknadsfrist

Høst 2017 - søknadsfrist kunngjøres senere.

Opptakskrav

Relevant utdanning på høgskolenivå, det vil si lærere, spesialpedagoger, samt rådgivere i PPT og Statped.

Andre med undervisningspraksis eller annen veiledererfaring på feltet språk-, lese- og skrivevansker kan tas opp etter realkompetansevurdering.

Studieinformasjon

Fakta

Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring Vår 2018 15 Ett semester, deltid Statped, Gamle Hovsetervei 3 Norsk 30 Semesteravgift: 16.000,-
Avgift; 600,- til Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) og kopiavgift.

Mer om studiet

Er du tatt opp som student? Gå inn på student.hioa.no for mer informasjon. Her vil du også finne alt om studiestart for ditt studium.

Kontakt

Faglig kontaktperson: Bjørgulv Høigaard bjorgulv.hoigaard@statped.no tlf. 480 45 656

Administrativt kontaktpunkt: Janne Dalen, janne.dalen@hioa.no tlf. 67 23 73 22

Publisert: Oppdatert: