meny
søk
English

Programplan for

Erfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelse

      Innledning

      Ved Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag tilbys et 3-årig - 90 studiepoengs - masterstudium i bibliotek- styring og ledelse.

      Studiet skal blant annet kvalifisere for

      • lederstillinger i bibliotek og annen dokumentrelatert virksomhet
      • utviklingsarbeid innenfor dokumentrelaterte emner

      Mastergraden oppnås i samsvar med departementets forskrift om krav til mastergrad, § 3/5.

      Fullført og bestått studium gir graden Master i bibliotek – styring og ledelse . Gradens engelske tittel er Master of Management of Library and Information Institutions.

      Målgruppe

      Studiet er beregnet på tilsatte i bibliotek og beslektede virksomheter, for eksempel arkiv, dokumentasjon sentra osv., som etter en periode i arbeidslivet ønsker å videreutvikle sin kompetanse og kvalifisere seg for lederstillinger. Studiet er basert på at studentene har relevant arbeidserfaring, og det er forventet at de kombinerer studium og arbeid.

      Opptakskrav

      Opptak skjer i henhold til forskrift om opptak til masterstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus

      For masterstudiet i bibliotek – styring og ledelse gjelder følgende opptakskrav utover det som framgår av forskriften: Det generelle grunnlaget for opptak er fullført og bestått:

      Enten

      A: bachelorgrad i bibliotek- og informasjonsvitenskap eller tilsvarende. Og B: to års relevant yrkeserfaring

      Eller

      A: annen bachelorgrad eller tilsvarende. Og B: fire års relevant yrkeserfaring, hvorav minst ett år i ledende stilling i bibliotek, på mellomnivå eller høyere

      Arbeidserfaringen skal være gjennomført etter høgskole- eller universitetsutdanning på bachelornivå. Med relevant yrkeserfaring menes arbeid i bibliotek, arkiv eller annen virksomhet med arbeidsoppgaver innen kunnskapsorganisering og/eller kulturformidling.

      For ulike kvoter og tilleggspoeng ved opptak gjelder forskrift om opptak til masterstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus § 11 og § 13.

      Gjennomsnittskarakteren for de eksamener som inngår i det faglige grunnlaget på 180 studiepoeng må være C eller bedre. Der det faglige grunnlaget er vurdert med andre vurderingsuttrykk, er minstekravet for opptak gjennomsnittskarakteren 2,7 eller bedre ved en gradert skala, eller resultatet bestått ved ugradert vurderingsuttrykk. Ved blandet karakteruttrykk for opptaksgrunnlaget må snittet tilsvare tallverdien for C, slik det fremgår av poengtabellen i § 5 i forskrift om opptak til masterstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

      Klage på opptak stiles til klagenemda ved høgskolen i Oslo og Akershus og sendes Fakultet for samfunnsvitenskap.

      Læringsutbytte

      Kandidatene skal etter gjennomført program ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

      Kunnskap

      Kandidaten

      • har inngående kunnskap om styringsformer og ledelsesutfordringer, spesielt i offentlig sektor og i biblioteksektoren
      • har avansert kunnskap om spesielle utfordringer innen administrasjon, ledelse og utvikling av bibliotek og beslektede virksomheter
      • har inngående kunnskap om rammebetingelser, virkemidler og arbeidsformer både for offentlig virksomhet generelt, og for biblioteksektoren spesielt
      • kan anvende kunnskap fra bibliotek- og informasjonsvitenskap, statsvitenskap, organisasjons- og ledelsesfag, juss og økonomi som er relevante for styring og ledelse
      • har inngående kunnskap om makro- og mikroperspektiver, og til instrumentelle, strategiske og relasjonelle perspektiver, på styring og ledelse
      • har avansert kunnskap om hvordan personlige, organisatoriske, institusjonelle og samfunnsmessige forhold påvirker rolleutforming og handlingsrom for styring og ledelse i bibliotekfeltet

      Ferdigheter

      Kandidaten

      • kan analysere aktuelle problemstillinger i organisasjon, styring og ledelse i lys av faglige tradisjoner innen organisasjons- og ledelsesfag og innen bibliotek- og informasjonsfag
      • kan ta i bruk relevante forsknings- og evalueringsmetoder for å gjennomføre systematisk analyse- og utredningsarbeid
      • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og anvende dem til å strukturere og formulere faglige resonnementer på feltet
      • kan gjennomføre forsknings- eller utviklingsarbeid med tema innenfor administrasjon og ledelse i samsvar med metodiske krav og forskningsetiske normer.
      • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor sitt faglige fordypningsområde
      • kan reflektere over bibliotekfeltets samfunnsmessige rolle og verdi

      Generell kompetanse

      Kandidaten

      • kan analysere relevante fag-, profesjons- og forskningsetiske problemstillinger
      • kan anvende oppnådde kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen administrasjon og ledelse
      • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i tilknytning til organisasjon, styring og ledelse med spesialister på dette fagområdet og til allmennheten.
      • kan forstå virksomheters rolle i en større institusjonell sammenheng
      • kan kommunisere på tvers av styringsnivåer og fagområder

      Studiets innhold og oppbygging

      Masterstudiet i bibliotek - styring og ledelse er et deltidsstudium, med et omfang på 90 studiepoeng som består av fellesemner (obligatoriske) 40 studiepoeng, valgfrie emner 20 studiepoeng og masteroppgave 30 studiepoeng. Med unntak av valgemnet Prosjektarbeid (10 stp.) velger studentene emner fra masterstudiet i styring og ledelse ved Fakultet for samfunnsvitenskap, som angitt i tabellen nedenfor. Studiet er organisert med sikte på at det normalt tas på deltid over tre år, men det er også mulig med en raskere studieprogresjon.

      1. studieår

      2. semester
      MSLV450010 stp.
      Ledelse i Praksis

      2. studieår

      4. semester
      BSL440010 stp.
      Kunnskapsforvaltning og informasjonsadferd

      3. studieår

      Studieprogresjon

      60 studiepoeng må være fullført og bestått før avtale med faglærer om veiledning av masteroppgave og deltakelse på masteroppgaveseminar igangsettes. Normalt vil veileder være knyttet til Institutt for arkiv, bibliotek- og informasjonsfag.

      Det forventes følgende studieprogresjon:

      • 1. semester: BSL4300 Informasjons- og kulturformidlende institusjoner. Ledelse i praksis (10 stp.) som går fra desember til mars.
      • 2. semester: Ledelse i praksis (10 stp.) som går fra desember til mars. Ett valgfritt emne (10 stp.).
      • 3. semester: BSL5000 Vitenskapsteori og metode (10 stp.).
      • 4. semester: BSL4400 Kunnskapsforvaltning med vekt på informasjonsadferd/ Knowledge management and information behavior (10 stp.). Ett valgfritt emne (10 stp.).
      • 5. og 6. semester: BSL5900 Masteroppgave (obligatorisk, 30 stp.).

      Arbeids- og undervisningsformer

      På masterstudiet i bibliotek – styring og ledelse legges det vekt på variasjon i arbeids- og undervisningsformer. Studiets arbeids- og undervisningsformer vil være forelesninger, seminarer, gruppearbeid, praktiske case, studentpresentasjoner og oppgaveløsing. Under arbeidet med masteroppgaven inngår fellesseminarer og individuell veiledning. Arbeids- og undervisningsformer er valgt ut fra hva som gir størst forventet læringsutbytte.

      Alle emnene med unntak av Prosjektarbeid har forelesninger. Forelesningene skal være en introduksjon til viktige kunnskapsområder, og bidra til en grunnforståelse for biblioteket som institusjon og for fagfeltet styring og ledelse. Gjennom seminarer, gruppearbeid, studentpresentasjoner, case med mer skal studentene utveksle innsikt og erfaringer, og bli stimulert til videre selvstendig arbeid. De valgfrie fordypningsemnene skal gi studentene muligheter til å tilegne seg kunnskaper på områder som er spesielt relevante i forhold til egen arbeidsplass og/eller som de finner interessante.

      Studentene har flere ulike læringsarenaer, som undervisningen i samlingsukene, gruppearbeid, kollokvier og egen arbeidsplass hvor man skal gjennomføre ulike oppgaver og prosjekter.

      For at studentene skal oppnå det foreskrevne læringsutbyttet, benyttes ulike metoder som skal føre til egenaktivitet og refleksjon, og det legges vekt på å integrere teoretiske perspektiver og praktiske studier. Integreringen av det teoretiske og det praktiske tillegges spesiell vekt i emnene Ledelse i praksis og Prosjektarbeid, men også i de andre emnene skal studentene trekke veksler på egen arbeidserfaring.

      I studiet vektlegges interaksjon og samarbeid mellom studentene, både gjennom den koordinerende nettverksbyggingen og ved at mange oppgaver skal drøftes og løses i fellesskap. Det legges imidlertid opp til fleksibilitet mht. om arbeidsoppgaver som utføres mellom samlingene skal løses individuelt eller i gruppe.

      Studentutveksling

      Studenter ved masterstudium i bibliotek - styring og ledelse kan søke om utveksling i inntil ett semester. Studentene vil kunne benytte seg av de avtaler som allerede er inngått for masterstudentene ved bibliotek- og informasjonsvitenskap. Emnene må godkjennes i forkant av utvekslingen. Mer informasjon kan finnes på HiOAs og fakultetets nettsider.

      Arbeidskrav

      Det kan i løpet av studiet bli gitt oppgaver i form av arbeidskrav – skriftlig og muntlig. Alle arbeidskrav må være levert innen en fastsatt frist og godkjent av faglærer før kandidaten kan fremstille seg til eksamen i emnet. Ved underkjenning av arbeidskrav vil kandidaten få mulighet il å levere en bearbeidet versjon av oppgaven innen ny frist. Overholdes ikke denne fristen, vil kandidaten bli trukket fra eksamen.

      Arbeidskravene gir studentene mulighet til å fordype seg i en problemstilling underveis og oppøve ferdigheter i å analysere aktuelle problemstillinger.

      Vurderingsformer og sensorordninger

      Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr.15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

      Som vurderingsuttrykk brukes enten bestått / ikke bestått eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
      Etter fullført studium får studenten tildelt vitnemål med alle sluttkarakterer på de emnene som danner grunnlaget for graden.

      Vurderingsformene varierer fra emne til emne og omfatter skriftlige arbeider i form av individuelle oppgaver, semesteroppgaver og skriftlig eksamen under tilsyn. I tillegg kommer masteroppgaven og muntlig presentasjon av denne. Detaljer om vurderingsformene knyttet til de enkelte emnene fremgår av emnebeskrivelsene. I emner der vurderingsformen er skoleeksamen er alle hjelpemidler tillatt, dog ikke hjelpemidler som gjør det mulig å kommunisere på Internett.

      Sensorordningen ved BSL- emner er slik: Alle besvarelser blir vurdert av intern og ekstern sensor. Slik vil den eksterne sensoren sikre at studentenes kunnskaper og ferdigheter blir prøvd på en upartisk og faglig trygg måte.

      Sensorordningen ved MSL- emner er slik: Alle besvarelser blir vurdert av intern sensor. Ekstern sensor benyttes ved tvil om besvarelser er bestått og til stikkprøver av ca. 25 % av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver. Dersom spesielle faglige grunner tilsier det, vil alle besvarelser vurderes av både ekstern og intern sensor.

      Til eksamen vil studentene kunne bli prøvd i alt stoff som er gjennomgått i undervisningen. Dette gjelder også stoff som ikke er dekket spesielt i pensum.
      I emner med semesteroppgave og prosjektrapport som vurderingsform skal studentene få trening i å gå i dybden og å arbeide med et tema/en problemstilling over tid og under veiledning av faglærer. Gjennom å bruke pensumlitteratur i oppgaven, skal studentene også vise at de har oversikt over emnets litteraturtilfang. Å knytte problemstillingen til egen arbeidsplass og /eller egne erfaringer, skal stimulere til økt motivasjon og innsats mellom samlingene og til å se sammenhengen mellom teori og praksis.

      Ved å benytte semesteroppgave som eksamensform får studentene vist at de har avansert kunnskap om spesielle utfordringer innen utvikling av bibliotek, at de kjenner deres rammebetingelser og spesielle utfordringer og har innsikt i forhold som påvirker handlingsrom for styring og ledelse i bibliotekfeltet. De kan også få demonstrert ferdigheter til å reflektere over bibliotekfeltets rolle og verdi. Mens en prosjektrapport, som både beskriver selve prosjektet, i tillegg gir studentene mulighet til å reflektere rundt prosess og resultat.

      På skoleeksamen skal studentene dokumentere avansert kunnskap innen hele emnets bredde og vise at de har oversikt over emner og perspektiver fra organisasjons- og ledelsesfag og økonomi.

      Tabelloversikt over vurdering og emner.
      Sem. Emnekode
      og -navn
      Stp. Vurderingsform Vurderings-
      uttrykk
      Høst BSL4300
      Informasjons- og
      kulturformidlende institusjoner
      10 Semesteroppgave A-F
      Vår BSL4400
      Kunnskapsforvaltning med
      vekt på informasjonsadferd
      10 Semesteroppgave A-F
      Vinter MSLV4500
      Ledelse i praksis
      10 3-timers
      skriftlig eksamen
      Bestått/
      ikke bestått
      Høst BSL5000
      Vitenskapsteori og metode
      10 Semesteroppgave Bestått/
      ikke bestått
      Høst
      og
      vår
      BSL5900
      Masteroppgave
      30 Oppgave A-F
      Vår MSLV4100
      Kommunikasjon og ledelse
      10 2 dagers hjemmeeksamen A-F
      Vinter MSL4100
      Organisasjon, ledelse og endring i offentlig virksomhet
      10 Semesteroppgave A-F
      Vår
      2018
      MSLV4300
      Økonomi-, budsjett-
      og resultatstyring i
      offentlig sektor
      10 3-timers
      skriftlig eksamen
      A-F
      Vinter MSLV4700
      Arbeidsrettslige
      perspektiver i endringsprosesser
      10 Skriftlig utredning
      og skoleeksamen
      (2 timer)
      A-F
      Vår 2019 MSVL4800 Juridiske perspektiver på markedseksponering av offentlig virksomhet 10 2 dagers hjemmeeksamen A-F
      Vår BSL5200
      Prosjektarbeid
      10 Rapport Bestått/
      ikke bestått
      2019 MSLV4400 Strategisk ledelse i offentlig virksomhet 10 3-timers skriftlig eksamen A-F

      Om programmet

      Master of Management of Library and Information Institutions 90 studiepoeng
      Deltid
      2017
      • Godkjent av Studieutvalget ved Fakultet for samfunnsfag
        Dato: 02.12.13
        Endringer godkjent 20.03.2017
      Publisert: Oppdatert: