meny
søk
English

Programplan for

Årsstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap - nettstudium

      Innledning

      Nettstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap gir en bred innføring i organisering, gjenfinning og formidling av ulike medieformer og tekster, der brukeraspektet står sentralt. Informasjon, kunnskap og kultur i det flerkulturelle og digitale samfunnet vektlegges. Studiet kvalifiserer til arbeid i bibliotek, og også til arbeid i virksomheter der dokumenthåndtering og informasjons- og kulturformidling inngår. Studiet er organisert i større emnegrupper, der også de forskjellige metodefagene inngår. Det er en sterk sammenheng mellom studiets forskjellige deler.

      Målgruppe

      Nettstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for arbeid innen biblioteksektorens ulike deler og i virksomheter der dokumenthåndtering, formidling av informasjon samt kultur- og litteraturformidling inngår. Nettstudiet retter seg også mot søkere som allerede arbeider i biblioteksektoren eller som ønsker å kombinere utdanningen med annen høyere utdanning. Studiet kvalifiserer for innpassing til andre studieår i Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap.

      Opptakskrav

      For å bli tatt opp til nettstudiet kreves generell studiekompetanse. Søkere kan også tas opp på grunnlag av realkompetanse etter individuell vurdering.

      Læringsutbytte

      Kunnskaper

      En kandidat med fullført utdanning fra nettstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap

      • har generell kunnskap om bibliotek- og informasjonsvitenskapens sentrale temaer og problemstillinger, og om de teorier, metoder, hjelpemidler og verktøy som anvendes

      Ferdigheter

      En kandidat med fullført utdanning fra nettstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap

      • kan anvende faglige kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger innen bibliotek- og informasjonsvirksomhet

      Generell kompetanse

      En kandidat med fullført utdanning fra nettstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap

      • har evne til analytisk tenkning og refleksjon
      • kan følge kunnskapsutviklingen på fagfeltet og gjøre selvstendige og kritisk faglige vurderinger
      • kan formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlige sjangre

      Studiets arbeids- og undervisningsformer - Praksisstudier

      Undervisningen er lagt opp som leksjoner i læringsplattformen Fronter. Studentene får øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver som må løses for å kunne gå opp til eksamen. Studentene får en skriftlig tilbakemelding på innleveringene.

      For å få godkjent nettstudiet i bibliotek- og informasjonsfag, må studenten gjennomføre en tre måneders praksisperiode i et fagbibliotek, folkebibliotek/ skolebibliotek eller arkiv. Studentene må skaffe praksisplass selv. Om det er hensiktsmessig, kan praksisarbeidet strekkes over en lengre periode.

      Arbeidskrav

      Omfanget på de enkelte arbeidskravene vil variere med oppgavens sjanger og tema. Arbeidskravene er knyttet opp mot læringsutbyttebeskrivelsene og skal sikre at studentene får trening i teoretisk problemløsing og praktiske ferdigheter. De skal også sikre at studentene har en jevn progresjon.

      Alle arbeidskrav må være levert innen 20. november for eksamen som avlegges i høstsemesteret og 10. mai for eksamener som avlegges i vårsemesteret. Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før kandidaten kan fremstille seg til eksamen i emnet. Ved underkjenning av arbeidskrav vil kandidaten få mulighet til å levere en bearbeidet versjon av oppgaven innen ny frist. Overholdes ikke denne fristen, vil studenten bli trukket fra eksamen. Studenten har anledning til å levere et bearbeidet arbeidskrav to ganger.

      For å sikre at studentene kan bruke verktøy som blir benyttet i studiet, må alle gjennomføre kurset Introduksjon til dataverktøy . Der skal studentene tilegne seg kunnskap om operativsystem, tekstbehandling, regneark, filbehandling, internett, e-post og læringsplattformen Fronter. Arbeidskravet er fire individuelle oppgaver. Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan avlegge første eksamen. Kurset ligger i Fronter.

      Vurderings-/eksamensformer og sensorordninger

      Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høgskoler og Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo. Hvert emne blir avsluttet med eksamen i ulike former. Omfanget på de ulike oppgavene vil variere med oppgavens sjanger og tema. Nærmere beskrivelse av vurderingsformen i de enkelte emnene fremgår av emneplanene.

      Alle oppgaver blir vurdert av intern sensor. Ekstern sensor deltar i arbeidet med å utforme vurderingskriteriene. I de fleste emnene vil et utvalg på 25 prosent av oppgavene også bli vurdert av ekstern sensor. I enkelte emner er det to interne sensorer. Der det benyttes ekstern sensor på et utvalg av besvarelsene, skal den eksterne sensoren sensurere sammen med alle interne sensorer. Mer informasjon om vurdering og sensur finnes i emneplanene.

      Oppgaver som er produsert utenom utdanningsforløpet, kan ikke leveres inn som eksamensarbeid. Dersom de tidligere arbeidene har vært offentliggjort, skal de henvises til som andre kilder og det skal i oppgaven gjøres rede for hvordan de er brukt.

      Samme besvarelse kan ikke leveres til vurdering mer enn én gang. Det gjelder enten oppgaven tidligere er brukt ved Høgskolen i Oslo og Akershus eller ved andre institusjoner i inn- eller utland og det gjelder også bruk av deler av tidligere oppgaver. Brudd på denne bestemmelsen vil bli ansett som fusk.

      Forbudet mot gjenbruk av arbeider som er brukt til andre eksamener, er ikke til hinder for at en kan bygge videre på ideer fra disse arbeidene eller at en kan bruke materiale som ble samlet inn i den forbindelsen. En kan også bruke resultater fra tidligere arbeider. Det er adgang til å sitere utdrag fra egne tidligere eksamensarbeider, men bare i samme utstrekning som det er tillatt å sitere fra andres arbeider. All bruk av tidligere arbeider skal gjøres rede for med kildehenvisninger.

       

      Sem. Emnekode
      og emnenavn
      Stp. Vurderings-/
      eksamensform
      Vurderings-
      uttrykk
      1 LIG6000 Introduksjon til dataverktøy 0 4 individuelle oppgaver Godkjent/
      Ikke godkjent
      1 LIG6100 Bibliotek og samfunn 15 Mappe A-F
      1 LIG6201 Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 1.1 15 Skriftlig skoleeksamen A-F
      2 LIGPRAK Praksis 0   Bestått/
      Ikke bestått
      2 LIG6400 Litteratur- og kulturformidling 1: Historiske perspektiv 15 Mappe A-F
      2 LIG6301Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 1.2 15 Skriftlig skoleeksamen A-F

      Om programmet

      Distance Learning Programme in Library and Information Science 60 studiepoeng heltid/deltid Kull 2016
      • Sist godkjent av studieutvalget ved Fakultet for samfunnsvitenskap 11. mai 2015
      Publisert: Oppdatert: