HiOA has a new name: OsloMet – Oslo Metropolitan University. Find out what this means for you.

menu
search
Norwegian

Publications and research

Scientific publications (52) Research reports (5) Dissemination (27)
Pålshaugen, Øyvind (2018). Kulturvitenskapens språk. ISBN: 978-82-304-0216-0. 240 s. Scandinavian Academic Press.
Borg, Elin;Pålshaugen, Øyvind (2018). Promoting Students’ Mental Health: A Study of Inter-professional Team Collaboration Functioning in Norwegian Schools. School Mental Health. doi: 10.1007/s12310-018-9289-9
Saltkjel, Therese;Tøge, Anne Grete;Malmberg-Heimonen, Ira;Borg, Elin;Lyng, Selma Therese;Wittrock, Christian;Pålshaugen, Øyvind;Fossestøl, Knut;Christensen, Hanne;Lund, Torbjørn (2018). Research protocol: A cluster-randomised study evaluating the effects of a model for improving inter-professional collaboration in Norwegian primary schools. International Journal of Educational Research. Vol. 91. doi: 10.1016/j.ijer.2018.07.001
Pålshaugen, Øyvind (2017). Wie lässt sich Wissen aus Einzelfallstudien über Innovationen generieren?. Novak, Hermann (Red.), Gestaltorientierte Forschung - Basis für soziale Innovastionen. 2. Wissenschaftstheoretische Begründungen und methodologische Verorterungen. s. 215-234.
Pålshaugen, Øyvind (2016). Det sublime er - når? Varige øyeblikk fra lesning av Proust og Solstad. Rhetorica Scandinavica.
Gustavsen, Bjørn;Pålshaugen, Øyvind (2015). How to Succeed in Action Research without Really Acting: Tracing the Development of Action Research to Constructivist Practice in Organizational Worklife.. Bradbury Huang, Hilary (Red.), The SAGE Handbook of Action Research. Kapittel 39. s. 409-416. Sage Publications.
Pålshaugen, Øyvind (2014). Dialogues in innovation: Interactive learning and interactive research as means for a context sensitive regional innovation policy. International Journal of Action Research. Vol. 10. doi: 10.1688/IJAR-2014-02-Palshaugen
Pålshaugen, Øyvind (2013). Meta-theory and practice: a plea for pluralism in innovation studies. Johnsen, Hans Christian Garmann Pålshaugen, Øyvind (Red.), Hva er Innovasjon? Perspektiver i norsk innovasjonsforskning. Bind 2: Organisasjon og medvirkning - En norsk modell?. Kapittel. s. 280-303. Cappelen Damm Akademisk.
Johnsen, Hans Christian Garmann;Pålshaugen, Øyvind (2013). Innovasjon, medvirkning og læring - en norsk modell?. Johnsen, Hans Christian Garmann Pålshaugen, Øyvind (Red.), Hva er Innovasjon? Perspektiver i norsk innovasjonsforskning. Bind 2: Organisasjon og medvirkning - En norsk modell?. Kapittel. s. 15-32. Cappelen Damm Akademisk.
See all publications
Johnsen, Hans Christian Garmann;Pålshaugen, Øyvind (2013). Hva er Innovasjon? Perspektiver i norsk innovasjonsforskning. Bind 2: Organisasjon og medvirkning - En norsk modell?. ISBN: 978-82-7634-964-1. 344 s. Cappelen Damm Akademisk.
Pålshaugen, Øyvind (2011). Klyngedannelse og begrepsdannelse - to sider av samme sak?. Johnsen, Hans Christian Garmann PÅLSHAUGEN, Øyvind (Red.), Hva er innovasjon? Perspektiver i norsk innovasjonsforskning. Bind 1: system og institusjon. Kapittel 1. Cappelen Damm Høyskoleforlaget.
Pålshaugen, Øyvind (2011). Hvordan redde Hamsun fra Hamsun?. Kunstens form og kulturens bruk. Kapittel. Portal forlag.
Pålshaugen, Øyvind (2011). Hva er innovasjon - perspektiver i norsk innovasjonsforskning. Johnsen, Hans Christian Garmann PÅLSHAUGEN, Øyvind (Red.), Hva er innovasjon? Perspektiver i norsk innovasjonsforskning. Bind 1: system og institusjon. Innledning. s. 12-26. Cappelen Damm Høyskoleforlaget.
Johnsen, Hans Christian Garmann;PÅLSHAUGEN, Øyvind (2011). Hva er innovasjon? Perspektiver i norsk innovasjonsforskning. Bind 1: system og institusjon. ISBN: 9788276349511. 349 s. Cappelen Damm Høyskoleforlaget.
Herstad, Sverre Johan;Pålshaugen, Øyvind;Ebersberger, Bernd (2011). Industrial Innovation collaboration in a capital region context. Journal of the Knowledge Economy. Vol. 2.
Pålshaugen, Øyvind (2011). Research in action: The development of cluster specific innovation strategies in the Oslo region. Ekman, Marianne Gustavsen, Bjørn Asheim, Bjørn T. PÅLSHAUGEN, Øyvind (Red.), Learning Regional Innovation : Scandinavian Models. Kapittel 7. Palgrave Macmillan.
Ekman, Marianne;Gustavsen, Bjørn;Asheim, Bjørn T.;PÅLSHAUGEN, Øyvind (2011). Learning Regional Innovation : Scandinavian Models. ISBN: 978-0-230-27560-7. 300 s. Palgrave Macmillan.
PÅLSHAUGEN, Øyvind (2010). Passasjer - hos Derrida, Platon, Aristoteles. Studier i utførelse av filosofi. ISBN: 9788230400487. 226 s. Scandinavian Academic Press.
Pålshaugen, Øyvind (2009). The Stalemate of Organization Theory: Ever New Frameworks, Never New Methods - May Actor-Network Theory provide an Exception to this Rule?. Labour, Education & Society (Arbeit, Bildung & Gesellschaft). Vol. 15.
Pålshaugen, Øyvind (2009). How to Generate Knowledge from Single Case Research on Innovation?. International Journal of Action Research. Vol. 5.
Pålshaugen, Øyvind (2008). The Ethics of Action Research: Transcending Theory. Boog, Ben (Red.), Towards quality improvement of action research. 6. s. 83-96. Sense Publishers.
Pålshaugen, Øyvind (2008). Retorikkens begreper og begrepenes retorikk. Rhetorica Scandinavica.
Pålshaugen, Øyvind (2007). En avtale er en avtale - om sentral støtte til lokal bedriftsutvikling. Å tjene på samarbeid : medvirkning, partssamarbeid, bedriftsutvikling. 10. s. 149-162. Gyldendal Akademisk.
Pålshaugen, Øyvind (2007). On the diversity of action research: introduction. International Journal of Action Research. Vol. 3.
Pålshaugen, Øyvind (2006). Dilemmas of action research - an introduction. International Journal of Action Research. Vol. 2.
Pålshaugen, Øyvind (2006). Constructive practice and critical theory: the contribution of action research to organisational change and discourse on organizations. International Journal of Action Research. Vol. 2.
Pålshaugen, Øyvind (2005). Fedrelandet - født av morsmålet?. Johannessen, Oddbjørn Johnsen, Hans Chr. Garman Lysgård, Hans Kjetil Dragseth, Terje (Red.), Metaforenes tyranni? Samtids- og fremtidsbilder av Norge i 2005. En essaysamling. Metaforer og undring. s. 237-247. Cappelen Damm Høyskoleforlaget.
Pålshaugen, Øyvind (2005). Reading and Writing as Performing Arts: at Work. Göranzon, Bo Hammarén, Maria Ennals, Richard (Red.), Dialogue, Skill and Tacit Knowledge. 14. s. 216-228. John Wiley & Sons.
Pålshaugen, Øyvind (2005). Dekonstruksjon - en oppfinnelse av Derrida. Agora : Journal for metafysisk spekulasjon.
Pålshaugen, Øyvind (2005). Den sene Foucault - til senere bruk? - frimodige betraktninger. Sosiologi i dag. Vol. 35.
Pålshaugen, Øyvind (2004). How to do things with words: towaeds a linguistic turn in action research?. Concepts and Transformation. Vol. 9.
Pålshaugen, Øyvind (2004). Diskurs - demokrati på arbeidsplassen: nye virkemidler for en gammel målsetting?. Sosiologisk Tidsskrift. Vol. 12.
Pålshaugen, Øyvind (2003). Hvordan åpne en bok? Dag Solstads skrivemåte - og vår lesemåte. Sosiologi i dag. Vol. 33.
Pålshaugen, Øyvind (2002). Developing development organizations. Levin, Morten (Red.), Researching Enterprise Development Action Research on the cooperation between management and labour in NOrway. Kapittel. s. 29-43. John Benjamins Publishing Company.
Pålshaugen, Øyvind (2002). Discourse democracy at work. Concepts and Transformation. Vol. 7.
Pålshaugen, Øyvind (2002). Dialogkonferanser som metode i bedriftsutvikling. Forandring som praksis Læring og utvikling i organisasjoner. Kapittel 16. s. 187-195. Fagbokforlaget.
Pålshaugen, Øyvind (2001). Språkets estetiske dimensjon. Vitenskapskritiske essays. ISBN: 9788243001831. 204 s. Spartacus.
Pålshaugen, Øyvind (2001). The use of words: improving Enterprises by Improving Their Conversations. Reason, Peter Bradbury, Hilary (Red.), Handbook of Action Research: Participative Inquiry and Practice. Kapittel 19. Sage Publications.
Pålshaugen, Øyvind (2001). Moralens Genealogi - i mitt tilfelle. Meyer, Siri (Red.), Makt og umoral. Kapittel.
Pålshaugen, Øyvind;Qvale, Thoralf Ulrik;Engelstad, Per H. (2001). The Work Research Institute Modul. Gustavsen, Bjørn Finne, Håkon Oscarsson, Bo (Red.), Creating Connectedness. Kappitel 8. s. 137-157. John Benjamins Publishing Company.
Pålshaugen, Øyvind (2000). The Competitive Advantage of Development Organizations. Concepts and Transformation. Vol. 5.
Pålshaugen, Øyvind (1998). The End of Organization Theory? Language as a tool in action Research and organizational development.. ISBN: 9027217742. 150 s. John Benjamins Publishing Company.
Pålshaugen, Øyvind (1998). Vil fortellingene om postmodernismen noensinne ta slutt?. L'orange Fürst, Elisabeth Nilsen, Øystein (Red.), Modernitet: refleksjoner og idebrytninger. kapittel. Cappelen Damm Akademisk.
Pålshaugen, Øyvind (1998). Organization development through development organization. Gustavsen, Bjørn Colbjørnsen, Tom Pålshaugen, Øyvind (Red.), Development Coalitions in Working life: Entreprise Development 2000,. Kapittel. John Benjamins Publishing Company.
Pålshaugen, Øyvind (1998). Kulturvitenskap som kulturkritikk - Ludwig Wittgensteins aktualitet. L'orange Fürst, Elisabeth Nilsen, Øystein (Red.), Modernitet: refleksjoner og idebrytninger. kapittel. Cappelen Damm Akademisk.
Pålshaugen, Øyvind (1997). Kritikk av den ene fornuft: Adorno, Derrida og Wittgenstein contra Habermas. ISBN: 8243000895. 121 s. Spartacus.
Pålshaugen, Øyvind (1997). Diskursen om det nye - den samme gamle?. Meyer, Siri (Red.), Det nye (Kulturtekster;9). Kapittel. s. 8-30.
Pålshaugen, Øyvind;Beinum, Hans van (1996). Introducing Concepts and Transformation: Editoral. Concepts and Transformation. Vol. 1.
Pålshaugen, Øyvind (1996). This is not the whole story...:on the demand for scientific reports of action research. Toulmin, Stephen Gustavsen, Bjørn (Red.), Beyond Theory: changing organizations through participation. Kapittel 9. s. 137-158. John Benjamins Publishing Company.
Pålshaugen, Øyvind (1996). Globaler Wettbewerb und lokale Entwicklungsorganisation. Denisow, Karin (Red.), Partizipation und Produktivität. Kapittel. s. 32-46.
Pålshaugen, Øyvind (1996). Organisationsentwicklung mittels einer Entwicklungsorganisation. Fricke, Werner (Red.), Aktionsforschung und industrielle Demokratie. Kapittel.
Onsager, Knut;Svare, Helge;Gausdal, Anne Haugen;Underthun, Anders;Langset, Bjørg;Pålshaugen, Øyvind (2017). Regional nettverksorganisering og innovasjon: En studie av fem næringsmiljøer på Østlandet. ISBN: 978-82-8309-206-6. 148 s. By- og regionforskningsinstituttet NIBR, Høgskolen i Oslo og Akershus.
Malmberg-Heimonen, Ira;Sletten, Mira Åboen;Pålshaugen, Øyvind;Borg, Elin;Tøge, Anne Grete;Gyüre, Krisztina (2016). Systematisk frafallsforebygging i videregående skole – en evaluering med klyngerandomisert design: Første underveisrapport. 90 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.
Borg, Elin;Christensen, Hanne;Fossestøl, Knut;Pålshaugen, Øyvind (2015). Hva lærerne ikke kan! Et kunnskapsgrunnlag for satsning på bruk av flerfaglig kompetanse i skolen. ISBN: 978-82-7609-356-8. 125 s. Arbeidsforkningsinstituttet.
Brøgger, Benedicte;Hauger, Morten;Johannesen, Yngve;Osvik, Arne;Pålshaugen, Øyvind (2001). Organisasjonsutvikling i varehandelen. Fra enhetlige butikker til mangfoldige kunder. ISBN: 82-7609-109-1. 85 s. Arbeidsforskningsinstituttet.
Pålshaugen, Øyvind;Qvale, Thoralf Ulrik (2000). Forskning og Bedriftsutvikling - nye samarbeidsforsøk. ISBN: 8276091040. 266 s. Arbeidsforskningsinstituttet.
Borg, Elin;Pålshaugen, Øyvind (2018). En sak for seg – eller en sak for alle? Helsefremmende og forebyggende psykisk helsearbeid i skolen. Erfaringer fra et utviklingsprosjekt. Tidsskrift for psykisk helsearbeid. Vol. 15. doi: 10.18261/issn.1504-3010-2018-02-03-09
Malmberg-Heimonen, Ira;Pålshaugen, Øyvind;Lyng, Selma Therese;Christensen, Hanne;Wittrock, Christian;Lund, Torbjørn;Hynek, Kamila Angelika (2018). Et lag rundt eleven. Dialogkonferanse med skoleeierne i prosjektets kommuner.
Malmberg-Heimonen, Ira;Pålshaugen, Øyvind;Lyng, Selma Therese (2018). Et Lag rundt eleven. Møte med skoleeiere. møte med skoleeiere. OsloMet.
Pålshaugen, Øyvind (2017). Foredrag Parallellsesjon 1. Nordisk konferanse om ungdom, arbeid, utdanning og psykisk helse. Utdanningsdirektoratet.
Malmberg-Heimonen, Ira;Saltkjel, Therese;Lyng, Selma Therese;Pålshaugen, Øyvind (2017). Et lag rundt eleven: bruk av flerfaglig kompetanse. Presentasjon av prosjetstatus. statusmøte. Utdanningsdirektoratet.
Malmberg-Heimonen, Ira;Sletten, Mira Åboen;Pålshaugen, Øyvind (2016). Evaluering av IKO-modellen klyngerandomisert design. Seminar i regi av kunnskapsdepartementet. kunnskapsdepartementet.
Pålshaugen, Øyvind (2016). Forsker: - Friskt blod er alltid bra. Budstikka.
Pålshaugen, Øyvind;Borg, Elin (2016). Skolen som arena for barn og unges psykiske helse - fra helse til skole. Fagseminar for Utdanningsdirektoratet.
Pålshaugen, Øyvind (2016). Skolen som arena for for barn og unges psykiske helse. Rapporteringsseminar for Utdanningsdirektoratet.
Breit, Eric;Hagen, Aina Landsverk;Bygdås, Arne;Pålshaugen, Øyvind (2016). Innovation responses to paradox in newspaper organizations: A performative perspective. 8th International Process Symposium.
See all publications
Pålshaugen, Øyvind (2015). Foredrag om andre yrkesgrupper inn i skolen. Foredrag. Skolelederforbundet.
Pålshaugen, Øyvind (2015). Bistand seminar i forsknings- og utviklingsprosjektet "Skolen som arena for for barn og ungs psykiske helse". Seminar i forsknings- og utviklingsprosjektet "Skolen som arena for for barn og ungs psykiske helse". Utdanningsdirektoratet.
Pålshaugen, Øyvind (2015). Bistand Fagseminar om Barn og unges psykiske helse i fremtidens skole. Fagseminar om Barn og unges psykiske helse i fremtidens skole. Udtanningsdirektoratet.
Pålshaugen, Øyvind (2015). Editorial: Why a European Journal of Workplace Innovation?. European Journal of Workplace Innovation. Vol. 1.
Pålshaugen, Øyvind (2015). Opera i tre akter: Nytt styre, ny helhetsvurdering. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
Pålshaugen, Øyvind (2015). Operaen + offentligheten = sant?. Dagbladet.
Pålshaugen, Øyvind (2015). Ny rapport: - Skolene utnytter de ansatte for dårlig. Utdanningsnytt.no.
Pålshaugen, Øyvind;Borg, Elin (2015). Elevenes psykiske helse i framtidens skole. Hva lærerne kan bidra med gjennom undervisningen. Bedre Skole.
Christensen, Hanne;Pålshaugen, Øyvind (2015). Et lag rundt eleven - et lag rundt læreren. Barn og unge på tvers. Høgskolen i Oslo og Akershus.
Pålshaugen, Øyvind (2014). Psykisk helse på timeplanen i Atrå. Telemarksavisa.
Pålshaugen, Øyvind;Borg, Elin (2014). Faglig bistand til design og gjennomføring av Nasjonal konferanse. Faglig bistand til design og gjennomføring av Nasjonal konferanse. Helsedirektoratet.
Lyng, Selma Therese;Pålshaugen, Øyvind (2014). Undervisning oppstartssamling Aust-Agder og Telemark fylkeskommuner. Undervisning oppstartssamling Aust-Agder og Telemark fylkeskommuner. Utdanningsforbundet.
Christensen, Hanne;Borg, Elin;Pålshaugen, Øyvind;Fossestøl, Knut (2014). «Et lag rundt læreren. Et FoU-prosjekt om flerfaglig kompetanse i skolen». Dialogmøte. Utdanningsdirektoratet.
Pålshaugen, Øyvind (2013). Dialogues in innovation: interactive learning and interactive research as means for context sensitive innovation policy and drivers for innovation. Regional Innovation Policies: 8th International Seminar. University of DuestoOrkestra-Basque Institute of Compt.ness.
Pålshaugen, Øyvind (2013). RETHINKING ACTION RESEARCH AND DEMOCRACY: FROM DEMOCRATISATION OF ORGANISATIONS TO DEMOCRATISATION OF INNOVATIONS. CARN Conference 2013: Staying Critical. Nurturing democratic partnership in action research.. Nordisk aksjonsforskningsnettverk og CARN (Collaborative Ac.
Johnsen, Hans Christian Garmann;Pålshaugen, Øyvind (2013). Innledning. Johnsen, Hans Christian Garmann Pålshaugen, Øyvind (Red.), Hva er Innovasjon? Perspektiver i norsk innovasjonsforskning. Bind 2: Organisasjon og medvirkning - En norsk modell?. Innledning. s. 3-10. Cappelen Damm Akademisk.
Herstad, Sverre Johan;Pålshaugen, Øyvind (2010). Decoupled diversity: On innovation in the Norwegian capital region. The 5th International Seminar on Regional Innovation policies.

(These publications are obtained from Cristin. The list may be incomplete)

Contact information

Phone (mobile): +47 481 22 193
Visiting address: Stensberggata 26, Oslo, X471