HiOA har blitt OsloMet – storbyuniversitetet. Les mer om hva det har å si for deg.

meny
søk
English

Forskningsgrupper

Forbrukerpolitikk og -økonomi

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner (12) Forskningsrapporter (19) Formidling (36) OsloMet-publikasjoner (16)
Dulsrud, Arne (2017). Citizen-consumers: Consumer protection and empowerment. Keller, Margit Halkier, Bente Wilska, Terhi-Anna Truninger, Monica (Red.), Routledge Handbook on Consumption. 19. s. 215-226. Routledge.
Dulsrud, Arne;Theien, Iselin (2015). The changing rationalities of the consumer. Strandbakken, Pål Gronow, Jukka (Red.), The consumer in society : A tribute to Eivind Stø. 5. s. 103-122. Abstrakt forlag.
Dreyer, Bent;Dulsrud, Arne;Grønhaug, Kjell;Isaksen, John Roald (2011). Do fluctuations in input impact industry structure?. Økonomisk fiskeriforskning: Ledelse, marked, økonomi. Vol. 21.
Dulsrud, Arne;Jacobsen, Eivind (2009). Valgarkitekturens politiske økonomi. Om "choice editing" og den frie viljen. Asdal, Kristin Jacobsen, Eivind (Red.), Forbrukerens ansvar. 10. s. 277-298. Cappelen Damm Akademisk.
Dulsrud, Arne;Jacobsen, Eivind (2009). In-store marketing as a mode of discipline. Journal of Consumer Policy. Vol. 32. doi: 10.1007/s10603-009-9104-y
Dulsrud, Arne (2007). Varehandelens tvetydige ansikt. Om makt disiplingering i forbrukerrollen. Schjelderup, Gerhard Emil Knudsen, Morten William (Red.), Forbrukersosiologi. Makt, tegn og mening i forbrukersamfunnet. 4. s. 77-97. Cappelen Damm Akademisk.
Jacobsen, Eivind;Dulsrud, Arne (2007). Will consumers save the world? The framing of political consumerism. Journal of Agricultural and Environmental Ethics. Vol. 20. doi: 10.1007/s10806-007-9043-z
Dulsrud, Arne;Grønhaug, Kjell (2007). Is friendship consistent with competitive market exchange? A microsociological analysis of the fish export-import business. Acta Sociologica. Vol. 50.
Kjærnes, Unni;Dulsrud, Arne;Poppe, Christian (2006). Contentions over Food Safety : the Significance of Consumer Trust. Ansell, Christopher Vogel, David (Red.), What's the beef? The contested governance of European food safety. 3. s. 61-80. MIT Press.
Dulsrud, Arne;Norberg, Hans Martin;Lenz, Thorsten (2006). Too much or too little information? The importance of origin and traceability for consumer trust in seafood in Norway and Germany. Luten, Joop (Red.), Seafood research from fish to dish : quality, safety and processing of wild and farmed fish. 3. s. 213-228. Wageningen Academic Publishers.
Se alle publikasjoner
Jacobsen, Eivind;Dulsrud, Arne (2006). The political-commercial framing of ethical consumption. Kaiser, Matthias Lien, Marianne Elisabeth (Red.), Ethics and The Politics of Food. Part 12. s. 473-477. Wageningen Academic Publishers.
Roos, Gun;Dulsrud, Arne;Norberg, Hans Martin (2005). The meaning of information on traceability of fish for establishment of consumer trust. Political consumerism: its motivations, power, and conditions in the Nordic countries and elsewhere. 17. s. 395-415.
Dulsrud, Arne;Alfnes, Frode (2017). Når stordata blir Big Business. 44 s. Forbruksforskningsinstituttet SIFO/HiOA.
Kjærnes, Unni;Dulsrud, Arne (2016). Food security and public services in Karnataka and Bihar. 18 s. SIFO.
Dulsrud, Arne;Kjærnes, Unni (2016). Food insecurity in the midst of plenty. 25 s. SIFO.
Dulsrud, Arne;Kjærnes, Unni;Austgulen, Marthe Hårvik (2015). Institutional Conditions for Household Food Security in India. 76 s. SIFO.
Dulsrud, Arne;Kjærnes, Unni;Austgulen, Marthe Hårvik (2015). Institutional Conditions for Household Food Security in India. 76 s. SIFO.
Dulsrud, Arne;Alfnes, Frode (2015). Strømkunder på vandring: Forbrukernes bytting av strømavtaler. ISBN: 82-7063-454-9. 50 s. SIFO.
Dulsrud, Arne;Alfnes, Frode (2015). Dagligvareportalen og kvalitet. 40 s. SIFO.
Dulsrud, Arne (2007). Merkestrategier for kjøtt i Europa. Et oppdragsprosjekt for Nortura BA. 82 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Dulsrud, Arne;Beckstrøm, Jan Roar (2005). Å sette pris på hylleplassen. ISBN: 82-7063-404-2. 80 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Dulsrud, Arne;Lavik, Randi Kristine (2003). Sammenligning av priser mellom Norge og Sverige på enkelte merkevarer. 31 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Se alle publikasjoner
Dulsrud, Arne (2002). Tillit og transaksjoner. En kvalitativ analyse av kontraktsrelasjoner i norsk hvitfiskeksport. ISBN: 82-7063-380-1. 301 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Lavik, Randi Kristine;Dulsrud, Arne (2000). Sammenlignende prisundersøkelse av utvalgte grensehandelsvarer. 79 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Jacobsen, Eivind;Dulsrud, Arne;Beckstrøm, Jan Roar (1998). Kampen om lokalene. Eiendom som konkurransefaktor i norsk dagligvarehandel. 185 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Dulsrud, Arne (1996). Individualisme og sosial struktur. En drøfting av forklaringsmodeller i institusjonell økonomi. 21 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Jacobsen, Eivind;Dulsrud, Arne (1994). Detaljhandelen med matvarer i Norge i endring. Konsekvenser og utfordringer for leverandørene av jord[bruk]sbaserte produkter. 34 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Dulsrud, Arne (1994). Hva betyr grensehandel hvis Sverige blir medlem av EU?. 23 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Dulsrud, Arne (1994). Mat, marked, makt. Betingelser for forbrukerinnflytelse. ISBN: 82-7063-294-5. 272 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Jacobsen, Eivind;Dulsrud, Arne (1994). Kjedenes makt til forbrukernes beste? Konsentrasjon og integrasjon i dagligvarehandelen med matvarer i Norge. ISBN: 82-7063-287-2. 254 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Kjærnes, Unni;Dulsrud, Arne (1991). Landbruket og forbrukerne på kollisjonskurs?. 15 s. Statens institutt for forbruksforskning.
Dulsrud, Arne;Alfnes, Frode (2018). Personvern svikter i "godtar vilkår". Dagens næringsliv.
Dulsrud, Arne (2017). Godterikrigen - Helomvending i smågodtkrigen: Coop trekker seg. Dagbladet.
Dulsrud, Arne (2017). Coop tester butikker uten betjening - Coop overrasker: - Tar stor sjanse med butikker helt uten ansatte. Dagbladet.
Dulsrud, Arne;Klepp, Ingun Grimstad;Sandberg, Tor (2017). Kjøp uten bruk. Mange lurer seg selv i løpet av Black Friday. Dagsavisen.
Dulsrud, Arne (2017). I Europa er det rasjonering av grønsaker - i Noreg er det priskrig. Nationen.
Dulsrud, Arne (2017). Nordmenn handler oftest. P4.
Dulsrud, Arne (2017). Snacksgrønnsaker revet bort i Norge. Dagbladet.
Dulsrud, Arne (2017). Ikea satser på mat. Dagbladet.
Dulsrud, Arne (2017). Falsk olivenolje avslørt i Norge: - Derfor blir du lurt i butikken. Dagbladet.
Dulsrud, Arne (2017). Slik finner du den raskeste kassakøen: - Knepene som gjør at du slipper kø i butikken. Dagbladet.
Se alle publikasjoner
Dulsrud, Arne (2017). Olivenpest skaper panikk hos verdens største olivenprodusenter: - Olivenpest skaper panikk i flere land: - Olivenolje kan bli rådyrt i Norge. Dagbladet.
Dulsrud, Arne (2017). Mat med kort holdbarhet til lav pris. Dagbladet.
Dulsrud, Arne (2017). Julemarsipan i salg i september: - Nå mangler bare snøen! Julemarsipanen allerede i butikk - og julebrusen er på vei. Dagbladet.
Alfnes, Frode;Dulsrud, Arne (2017). Vareutvalg og egne merkevarer. Medlemsmøte Dagligvareleverandørenes forening. DLF Dagligvareleverandørenes forening.
Dulsrud, Arne;Kjærnes, Unni (2016). Household food security in Karnataka and Bihar. Food Security in India: The Interactions of Climate Change, Economics, Politics & Trade. Consumer Unity and Trust society, IFPRI.
Dulsrud, Arne;Kjærnes, Unni (2016). Hunger in the midst of plenty. Nordic Sociological Association Conference 2016. Nordic Sociological Association.
Dulsrud, Arne (2016). Dagligvarehandelen 2016. Kundetreff Oluf Lorentzen 2016. Oluf Lorentzen.
Dulsrud, Arne (2016). Mat og trender: et skråblikk på utviklingen i USA og Norge. Strategiseminar for Bondens marked. Bondens Marked.
Alfnes, Frode;Dulsrud, Arne (2016). Mangler grunnlag. Dagens næringsliv.
Alfnes, Frode;Dulsrud, Arne (2016). God jul med egne merkevarer. Dagens næringsliv.
Alfnes, Frode;Dulsrud, Arne;Instedfjord, Gunstein (2016). Misnøye med matbutikkene. Nationen.
Dulsrud, Arne (2016). Food Security in Bihar: A Sociology of Consumption Approach.. Nordic Sociological Association Conference 2016. Nordic Sociological Associoation.
Dulsrud, Arne;Alfnes, Frode (2016). Dagligvareportalen og kvalitet. Presentasjon av rapport for markedskomité i DLF. Dagligvareleverandørens forening.
Dulsrud, Arne (2015). Food Security in India.. ESA Conference 2015. European Sociological Association.
Dulsrud, Arne;Alfnes, Frode (2015). Strømkunder på vandring. Forbrukernes mobilitet i strømmarkedet. Konferanse for atferdsøkonomi, dulting og forbrukerpolitikk. Barne-, likestilling- og inkluderingsdepartementet.
Dulsrud, Arne;Jacobsen, Eivind;Skuland, Silje Elisabeth (2013). Shopping as a technique of the body. ESA 11th Conference: Crisis, Critique and Change. The European Sociological Association, University of Torino.
Poppe, Christian;Dulsrud, Arne (2013). Tenk nytt før ny gjeldskrise. Dagens næringsliv.
Poppe, Christian;Dulsrud, Arne (2013). Ansvar for dårlige råd. Dagens næringsliv.
Dulsrud, Arne;Kjærnes, Unni (2013). Mektige markedsaktører. Dagsavisen.
Berg, Lisbet;Dulsrud, Arne (2012). Tillitens paradoks. Nationen.
Dulsrud, Arne (2011). Consumer protest: animal welfare. Southerton, Dale (Red.), Encyclopedia of Consumer Culture. Nr. 1 (A-E). s. 296-298. Sage Publications.
Dulsrud, Arne (2009). Forord. Asdal, Kristin Jacobsen, Eivind (Red.), Forbrukerens ansvar. Forord. s. 7-8. Cappelen Damm Akademisk.
Jacobsen, Eivind;Borgen, Svein Ole;Dulsrud, Arne (2007). Towards a theoretical taxonomy of food labelling. Nordic Consumer Policy Research Conference. Nordic Consumer Policy Research Conference.
Dreyer, Bent;Dulsrud, Arne;Grønhaug, Kjell;Isaksen, John Roald (2007). Do Fluctuations in Input Impact Industry Structure. Copenhagen Conference on Strategic Management 2007.
Jacobsen, Eivind;Dulsrud, Arne (2006). Mattilsynets dobbeltroller. Dagbladet.
Dulsrud, Arne (2005). Kampmoral : "To sosiologiske essay om boksing". Sosiologi i dag. Vol. 35.
Å sette pris på hylleplassen. (2005) Foredrag holdt hos Konkurransetilsynet, Oslo, 13. januar 2005
Konkurransepolitikk og forbrukerinteresser. (2004) Foredrag oldt ved forbrukerinstitusjonenes møte, SIFO, Oslo, 17. november 2004
Folkets røst og kjedenes lydhørhet. (2005) Foredrag holdt ved forbrukerpanelens møte, Oslo, 10. juni 2005
Mattilsynets dobbeltrolle. (2006) 23 januar 2006
Hvem er redd for Lidl? . (2004) Foredrag holdt ved Cerealdagen 2004, Matforsk, Ås, 3. juni 2004
Tåler JM dagens lys?. (2004) Foredrag holdt ved ved FK-konferansen, Oslo, 9. september 2004
Se alle publikasjoner
Innkjøpssystemer i dagligvarekjedene. (2004) Foredrag holdt ved NFR, Oslo, 26. oktober 2004
Økt effektivitet - til hvilken pris?. (2005) Foredrag holdt ved siviløkonomenes forening, Håndverkeren, Oslo, 27.oktober 2005
Hva skjer i møtet med fiskedisken? Om forbrukernes tillit til fisk. (2005) Foredrag holdt ved Høstkonferansen, Biomarin vekst, Lista, 15.november 2005

(Publikasjonslisten er hentet fra Cristin. Listen kan være ufullstendig)

Kontakt

Telefon (kontor): +47 67 23 56 03
Telefon (mobil): +47 959 75 689
Besøksadresse: Stensberggata 26, Oslo, X714

Nettside(r)