HiOA har blitt OsloMet – storbyuniversitetet. Les mer om hva det har å si for deg.

meny
søk
English

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner (8) Fagbøker⁄lærebøker (1) Forskningsrapporter (1) Formidling (101)
Kalsnes, Bente;Larsson, Anders Olof (2017). Understanding News Sharing Across Social Media - Detailing distribution on Facebook and Twitter. Journalism Studies. doi: 10.1080/1461670X.2017.1297686
Kalsnes, Bente;Larsson, Anders Olof;Enli, Gunn (2017). The social media logic of political interaction: Exploring citizens’ and politicians’ relationship on Facebook and Twitter. First Monday. Vol. 22.
Jupskås, Anders Ravik;Ivarsflaten, Elisabeth;Kalsnes, Bente;Aalberg, Toril (2017). Norway: Populism From Anti-Tax Movement to Government Party. Populist Political Communciation in Europe. Kapittel 5. s. 54-67. Routledge.
Larsson, Anders Olof;Kalsnes, Bente;Christensen, Christian (2017). Elite Interaction - Public service broadcasters’ use of Twitter during national elections in Norway and Sweden. Journalism Practice. Vol. 11. doi: 10.1080/17512786.2016.1234943
Kalsnes, Bente (2016). The social media paradox explained: Comparing political parties’ social media strategy vs. practice. Social Media + Society. Vol. 2. doi: 10.1177/2056305116644616
Kalsnes, Bente (2016). Intermedia agenda setting: political journalists’ source hunting on social medi. Jensen, Jakob Lina Mortensen, Mette Ørmen, Jacob (Red.), News Across Media: Production, Distribution and Consumption. Kapitel 1. s. 12-31. Routledge.
Larsson, Anders Olof;Kalsnes, Bente (2014). ‘Of course we are on Facebook’: Use and non-use of social media among Swedish and Norwegian politicians. European Journal of Communication. Vol. 29. doi: 10.1177/0267323114531383
Kalsnes, Bente;Krumsvik, Arne H.;Storsul, Tanja (2014). Social media as a political backchannel: Twitter use during televised election debates in Norway. ASLIB Proceedings. Vol. 66.
Brønn, Peggy Simcic;Pettersen, Lene;Kalsnes, Bente (2012). Sosiale medier fra innsiden og ut:Intern samhandling og dialog. ISBN: 9788244621137. 158 s. Kommuneforlaget.
Kalsnes, Bente;Skogerbø, Eli;Aalberg, Toril (2016). The power of likes: Social media logic and political communication. 239 s. University of Oslo, Department of Media and Communication.
Kalsnes, Bente (2017). Arendalsuka, tre debatter: Valgkamp Journalistikk + markedføring = sant? Til forsvar for fakta. Arendalsuka.
Kalsnes, Bente (2017). Fake news og journalistikkens tillidskrise. Redaktørernes døgn: Fremtidsdrømme, forretningsmodeller og falske nyheder – hvordan skaber mediebranchen værdi for læsere, lyttere og seere?. Dansk redaktørforening.
Kalsnes, Bente (2017). Én valgkamp - flere virkeligheter?. Debatt. Eilerts salong, Universitetet i Agder.
Kalsnes, Bente (2017). Fake news. Expert meeting, Nordic Council. Nordic Council.
Kalsnes, Bente (2017). Populisme - forstått av norske politiske aktører. Populism i Europa och Norden. Svenske ambasseden.
Kalsnes, Bente (2017). «Fake it til you make it – om den digitale offentligheten og falske nyheter». Bing-konferansen. Bing Hodneland.
Kalsnes, Bente (2017). 710 omtaler av «falske nyheter» i fjor. Journalisten.
Se alle publikasjoner
Kalsnes, Bente (2017). Etterlyser forskning og ikke bare synsing i mediedebatten. Khrono.
Kalsnes, Bente (2017). – Keshvari driver med alternative fakta. Minerva.
Kalsnes, Bente (2017). Høyre og Ap bruker dine likes for å engasjere deg. Stavanger aftenblad.
Kalsnes, Bente (2017). Bente Kalsnes: – Vi kjenner til at både voldtekter og drap er blitt sendt live på Facebook. Aftenposten.
Kalsnes, Bente (2017). Islamkritikk på deletoppen. Klassekampen.
Kalsnes, Bente (2017). Ser ikke behovet for ny Facebook-løsning. Dagens næringsliv.
Kalsnes, Bente (2017). – «Fake news»-ordet er brukt opp. NTNU mediaLAB.
Kalsnes, Bente (2017). «Fake news» — hva er problemet?. Vox Publica.
Kalsnes, Bente (2017). Populistisk politisk kommunikasjon. Det postfaktuelle samfunn del 2. Human etisk forbund.
Kalsnes, Bente (2017). Populistisk politisk kommunikasjon. Foredrag for konstitusjonell avdeling, Stortinget. Konstitusjonell avdeling.
Kalsnes, Bente (2017). Kan vi stole på pressen?. Kan vi stole på pressen?. Sunnmørsposten.
Kalsnes, Bente (2017). Klimafrokost om USA under Donald Trump. Klimafrokost om USA under Donald Trump. Sysla, Klimastiftelsen.
Kalsnes, Bente (2017). Frokostmøte: Facebook - makt og muligheter. Frokostmøte: Facebook - makt og muligheter. Forbrukerrådet.
Kalsnes, Bente (2017). Teknoetikk på Cinemateket: The Social Network og samtale om Facebooks makt. Teknoetikk på Cinemateket: The Social Network og samtale om Facebooks makt. Teknologirådet.
Kalsnes, Bente (2017). Ytring - Alt.right - en politisk suksess på internett. NRK.
Kalsnes, Bente;Aardal, Eirin (2017). Lik og del-valet. nrk.no/ytring.
Kalsnes, Bente (2017). Ekte fakta om falske nyheter. Agenda Magasin.
Kalsnes, Bente (2017). Årets nyord: Fake news. Agenda Magasin.
Kalsnes, Bente (2017). Why we should use more specific terms than “fake news” when we talk about false information.
Kalsnes, Bente;Ihlebæk, Karoline Andrea (2017). Studying the immigration debate on politicians’ Facebook pages. Political Communication in Times of Crisis: New Challenges, Trends & Possibilities. ECREA PolCom.
Kalsnes, Bente (2017). Social media, fake news and information war. Social Networks and Freedom: Challenges of the Maghreb. Cawtar, JMIC.
Kalsnes, Bente (2017). Strategic use of social media in populist political parties in Norway and Sweden. Nordmedia. Faculty of Communication Sciences, University of Tampere.
Kalsnes, Bente (2017). Social media logic and political communication. Nordmedia. Faculty of Communication Sciences, University of Tampere.
Kalsnes, Bente (2017). Making sense of fake news. Future of Journalism conference. School of Journalism, Media and Cultural Studies,Cardiff Uni.
Aalberg, Toril;Kalsnes, Bente;Kamsvåg, Ratna Elisabet (2017). Trender i norsk og internasjonal valgkamp – Et blikk fra forskningsfronten. Paneldebatt. POLKOM - Senter for studier av politisk kommunikasjon.
Kalsnes, Bente;Ihlebæk, Karoline Andrea;Simonsen, Chris-Adrian (2017). Discussing immigration on social media - A study of Norwegian politicians’ Facebook pages. ECREA’s Political Communication Section Interim Conference. ECREA.
Kalsnes, Bente (2017). Gode nyheter om falske nyheter. nrk.no/ytring.
Kalsnes, Bente;Larsson, Anders Olof;Enli, Gunn (2016). The social media logic of political interaction: Exploring citizens€ and politician relationships on Facebook and Twitter. ICA 2016 conference. ICA.
Larsson, Anders Olof;Kalsnes, Bente (2016). The ingredients of social news. The International Symposium on Media Innovations at the University of Oslo. UiO.
Kalsnes, Bente (2016). Epostens triumf i amerikansk valgkamp. Agenda Magasin.
Kalsnes, Bente (2016). Fighting the red feed and the blue feed. Lilleker, Darren Thorsen, Einar Jackson, Daniel Veneti, Anastasia (Red.), US Election Analysis 2016: Media, Voters and the Campaign. Kapittel 61.
Kalsnes, Bente (2016). Algoritmens makt. Agenda Magasin.
Kalsnes, Bente (2015). Kommentar til boklansering: Internet Research Ethics. Boklansering - Internet Research Ethics. De nasjonale forskningsetiske komiteene.
Kalsnes, Bente (2015). Data journalism in election coverage: Norway 2013. Nordic Data Journalism Conference 2015. Sunnmørsposten, NxtMedia, Södertörp University, NONA, etc.
Kalsnes, Bente (2015). Quantiative vs. qualitative methods in research on social media and political communication – an argument for mixed methods. NordMedia 2015. Department of Media, Cognition and Communication.
Kalsnes, Bente (2015). The social media paradox explained: Comparing political parties’ Facebook strategy vs. practice. Digital Media, Power, and Democracy in Election Campaigns: A Workshop. Andrew Chadwick and Jennifer Stromer Galley.
Kalsnes, Bente (2015). Den digitale offentligheten: Politisk kommunikasjon i sosiale medier. Siste nytt fra forskningen. Politihøyskolen.
Kalsnes, Bente (2015). Mer makt til opinionslederne. Morgenbladet.
Kalsnes, Bente (2015). Kampen mot IS på Twitter. Morgenbladet.
Kalsnes, Bente (2015). Twitter – ikke for folket. Morgenbladet.
Kalsnes, Bente (2014). Europe@debate: Oslo The Role of New Social and Digital Media in the European Public Sphere. Europe@debate: Oslo The Role of New Social and Digital Media in the European Public Sphere. Fritt Ord.
Kalsnes, Bente (2014). Debatt om sosiale medier, ytringsfrihet og demokrati. Utstillingsåpning Be Democracy. Nobels fredssenter.
Kalsnes, Bente (2014). Livet i filterbobla. Nynorske festspel. Ivar Aasen-tunet.
Kalsnes, Bente (2014). Social media and intermedia agendasetting: A focus on political journalists. The future of audience research: Agenda, theory and societal significance Open Conference of the COST Action IS0906 Transforming Audiences, Transforming Societies. COST.
Kalsnes, Bente (2014). Share if you agree: Digital communication strategy in five political parties in Norway. Comparative Perspectives on Social Media in Political Communication. UiO.
Kalsnes, Bente (2013). Slik brukte Ap, H og Frp sosiale medier i valgkampen. 8 Minutes. INMA.
Kalsnes, Bente;Krumsvik, Arne H.;Storsul, Tanja (2013). Social media as a political backchannel: Twitter use during televised election debates in Norway. Nordmedia 13. HiOA, Nordicom.
Larsson, Anders Olof;Kalsnes, Bente (2013). Sociala medier allt viktigare i norsk valkampanj. Sveriges Radio.
Kalsnes, Bente (2013). Stort med store data?. Big Data, big business?. MediArena.
Kalsnes, Bente (2013). Den digitale valgkampen: Strategi og praksis i de store vs. de små partiene. #Valg2013: Den siste TV-valgkampen?. SAC (IMK).
Kalsnes, Bente (2013). How big is the population and can we trust the data? Approaches to testing and challenging political Twitter data. Digital Footprints: Capturing, Mining, and Contextualizing Big Data. Digital Footprints Research Group, Aarhus University.
Larsson, Anders Olof;Kalsnes, Bente (2013). Use and Non-Use of Social Media among Swedish and Norwegian Politicians. NEW TRENDS IN POLITICAL COMMUNICATION. Ecrea Political Communication.
Larsson, Anders Olof;Kalsnes, Bente (2013). “Of course we are on Facebook” - Use and Non-Use of Social Media among Swedish and Norwegian Politicians. ECREA Political Communication Conference - New Trends in Political Communication. ECREA.
Larsson, Anders Olof;Kalsnes, Bente;Moe, Hallvard;Skogerbø, Eli;Enli, Gunn (2013). Twitter Use during the 2013 Norwegian Elections – Some Initial Insights. Internet Research 14. AOIR.
Kalsnes, Bente;Owen, Diana (2002). The Interactive Messenger: The Internet and Its Impact on Journalism. Georgetown University.

(Publikasjonslisten er hentet fra Cristin. Listen kan være ufullstendig)

Kontakt

Telefon (kontor): +47 67 23 56 21
Telefon (mobil): +47 402 23 363
Besøksadresse: Pilestredet 48, Oslo, S439

Nettside(r)

Andre kanaler