meny
søk
English

Forskningsgrupper

Klasseromsforskning

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner (29) Forskningsrapporter (5) Formidling (53)
Kleve, Bodil;Penne, Sylvi (2016). Learning subjects in School- being outsiders or insiders in the disciplinary discourse of mathematics and Language 1. International Journal of Educational Research. Vol. 78. doi: 10.1016/j.ijer.2016.05.014
Kleve, Bodil;Ånestad, Gerd (2016). Læringspartner og sosiomatematiske normer som potensial for elevers læring. Hovik, Ellen Konstanse Kleve, Bodil (Red.), Undervisningskunnskap i matematikk. 2. s. 31-45. Cappelen Damm Akademisk.
Hovik, Ellen Konstanse;Kleve, Bodil (2016). Mangfold i lærerutdanningens matematikk. Hovik, Ellen Konstanse Kleve, Bodil (Red.), Undervisningskunnskap i matematikk. 1. s. 13-30. Cappelen Damm Akademisk.
Hovik, Ellen Konstanse;Kleve, Bodil (2016). Undervisningskunnskap i matematikk. ISBN: 9788202470654. 202 s. Cappelen Damm Akademisk.
Kleve, Bodil;Solem, Ida Heiberg (2015). A CONTINGENT OPPORTUNITY TAKEN INVESTIGATING IN-BETWEEN FRACTIONS. Krainer, Konrad Vondrova, Nada (Red.), Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. KAPITTEL. s. 3051-3058. European Society for Research in Mathematics Education.
Kleve, Bodil (2015). Mathematics in a Literacy Perspective: Meta awareness for all students. Silfverberg, Harry Kärki, Tomi Hannula, Markku S. (Red.), Nordic Research in Mathematics Education: Proceedings of NORMA14. KAPITTEL. s. 297-306.
Kleve, Bodil;Solem, Ida Heiberg (2014). Aspects of a teacher's Mathematical knowledge in his orchestration of a discussion about rational numbers. Nordisk matematikkdidaktikk. Vol. 19.
Kleve, Bodil;Penne, Sylvi;Skaar, Håvard (2014). Literacy og fagdidaktikk i skole og lærerutdanning. ISBN: 9788270997527. 257 s. Novus Forlag.
Kleve, Bodil (2014). Identitet, forforståelse og literacy i matematikkfaget. Kleve, Bodil Penne, Sylvi Skaar, Håvard (Red.), Literacy og fagdidaktikk i skole og lærerutdanning. 3. s. 84-105. Novus Forlag.
Kleve, Bodil;Tellefsen, Helga Kufaas (2013). Vurdering i matematikk. Grevholm, Barbro (Red.), Matematikk 1-7. Vurdering i matematikk. s. 261-274. Cappelen Damm Akademisk.
Se alle publikasjoner
Kleve, Bodil (2013). The Role of Theory in the Interpretation of Teaching and Learning in Mathematics Classrooms. Nordic research in didactics of mathematics: Past, present and future. Kapittel 18. s. 347-365. Cappelen Damm Akademisk.
Kleve, Bodil;Penne, Sylvi (2012). Cross-curricularity in a literacy persepctive: Contrast, confrontation and metalinguistic awareness. International Journal of Educational Research. 9 s. doi: 10.1016/j.ijer.2012.06.004
Hole, Arne;Kleve, Bodil (2012). The need for Horizon Content Knowledge: Examplified by work with Fractions in Norway. Gunnarsdottir, Gudny Helga Hreinsdottir, Freyja Pálsdóttir, Guðbjörg Hannula, Markku Hannula-Sormunen, Minna Jablonka, Eva Jankvist, Uffe Thomas Ryve, Andreas Valero, Paola Wæge, Kjersti (Red.), Proceedings of NORMA 11 The Sixth Nordic Conference on Mathematics Education. Regular Papers. s. 319-330. University of Iceland Press.
Kleve, Bodil (2012). Fra læreres forestillinger om god matematikkundervisning til praksis i klasserommet. Hopfenbeck, Therese Nerheim Kjærnsli, Marit Olsen, Rolf Vegar (Red.), Kvalitet i norsk skole: Internasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning. Kapittel 14. s. 200-211. Universitetsforlaget.
Kleve, Bodil;Penne, Sylvi (2012). Norsk og matematikk i et literacy-perspektiv: metabevissthet også for de svake elevene. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. Vol. 6. 18 s.
Kleve, Bodil (2011). Literacy in Mathematics - A Challenge for Teachers in their work with Pupils. Pytlak, Marta Rowland, Tim Swoboda, Ewa (Red.), CERME 7: Proceedings of the Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Working Group 17. s. 2697-2706. European Society for Research in Mathematics Education.
Kleve, Bodil;Penne, Sylvi (2011). Meningsskaping og læring på tvers av fag: norsk og matematikk. Hoel, Torlaug Løkensgard Guldal, Tale M. Dons, Carl Fredrik Sagberg, Sturla Solhaug, Trond Wæge, Kjersti (Red.), FoU i praksis 2010. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. 22. s. 249-262. Tapir Akademisk Forlag.
Kleve, Bodil (2011). Elevers problemer med brøkbegrepet. Hvilken rolle spiller lærerens undervisningskunnskap i matematikk?. Hoel, Torlaug Løkensgard Guldal, Tale M. Dons, Carl Fredrik Sagberg, Sturla Solhaug, Trond Wæge, Kjersti (Red.), FoU i praksis 2010. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. 23. s. 263-274. Tapir Akademisk Forlag.
Kleve, Bodil (2010). Educational Reforms - How Are They Implemented?. Sriraman, Bharath Bergsten, Christer Goodchild, Simon Pálsdóttir, Gudbjörg Søndergaard, Bettina Dahl Haapasalo, Lenni (Red.), The First Sourcebook on Nordic Research in Mathematics Education Norway, Sweden, Iceland, Denmark and contributions from Finland. Kapittel 10. s. 155-168. Information Age Publishing.
Kleve, Bodil (2010). Vurdering for læring i matematikk. Dobson, Stephen Engh, Roar (Red.), Vurdering for læring i fag. Kapittel 10. s. 136-150. Cappelen Damm Høyskoleforlaget.
Kleve, Bodil (2010). Use of focus groups in mathematics educational research. Durand-Guerrier, Viviane Soury-Lavergne, Sophie Arzarello, Ferdinando (Red.), Proceedings of CERME 6. Proceedings of the Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. January 28th - February 1st 2009, Lyon (France). Working Group 10, Mathematical curriculum and Practice. s. 2000-2009. Institut National de Recherche Pedagogique.
Kleve, Bodil (2010). Teaching Fractions in Primary School, How is A Teacher's Knowledge Communicated to Pupils?. Corcoran, Dolores Dooley, Thérèse Close, Sean Ward, Ronan (Red.), Proceedings Third National Conference on Research in Mathematics Education, MEI 3, 24th and 25th September, 2009. Primary/Early Years Mathematics Education. s. 144-153.
Kleve, Bodil (2010). Contingent Moments in a lesson on fractions. Research in Mathematics Education. Vol. 12. doi: 10.1080/14794802.2010.496984
Kleve, Bodil;Tellefsen, Helga Kufaas (2009). Stegmodellen i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet. Groven, Berit Guldal, Tale M. Lillemyr, Ole Fredrik Naastad, Nils Rønning, Frode (Red.), FoU i praksis 2008. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Kapittel. s. 203-213. Tapir Akademisk Forlag.
Kleve, Bodil;Tellefsen, Helga Kufaas (2009). Stegmodellen i matematikk - et verktøy for vurdering for læring. Dobson, Stephen Eggen, Astrid Birgitte Smith, Kari (Red.), Vurdering, prinsipper og praksis : nye perspektiver på elev- og læringsvurdering. Kapittel 15. s. 280-293. Gyldendal Akademisk.
Kleve, Bodil (2009). Mathematics teachers' beliefs about teaching and learning mathematics and constraints influencing their teaching practice. Winsløw, Carl (Red.), Nordic Research in Mathematics Education. Chapter 23. s. 167-174. Sense Publishers.
Kleve, Bodil (2007). A STUDY OF TEACHERS’ VIEWS ON THE TEACHING AND LEARNING OF MATHEMATICS, THEIR INTENTIONS AND THEIR INSTRUCTIONAL PRACTICE. Bergsten, Christer Grevholm, Barbro Måsøval, Heidi Strømskag Rønning, Frode (Red.), Relating Practice and Research in Mathematics Education. KAPITTEL. Tapir Akademisk Forlag.
Kleve, Bodil (2005). TEACHERS’ IMPLEMENTATION OF A CURRICULUM REFORM. Bosch, Marianna (Red.), Proceedings of the IV Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. KAPITTEL. European Society for Research in Mathematics Education.
Ulleberg, Inger;Solem, Ida Heiberg;Kleve, Bodil;Tellefsen, Helga Kufaas;Hansen, Pål Kirkeby;Hovik, Ellen Konstanse;Austestad, Anna;Lutnæs, Eva;Grøstad, Kjersti (2009). Rapport fra Skoleutviklingsprosjektet "Kunnskapsløftet - fra ord til handling: Lede, prioritere og organisere", UDE, Oslo, skoleåret 2007-2008. 45 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.
Ulleberg, Inger;Solem, Ida Heiberg;Kleve, Bodil;Tellefsen, Helga Kufaas;Hansen, Pål Kirkeby;Hovik, Ellen Konstanse;Grøstad, Kjersti (2009). Rapport fra kompetansemiljøet ved HiO - Kunnskapsløftet - fra ord til handling. 15 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.
Ulleberg, Inger;Solem, Ida Heiberg;Kleve, Bodil;Tellefsen, Helga Kufaas;Hansen, Pål Kirkeby;Hovik, Ellen Konstanse;Grøstad, Kjersti (2009). Kunnskapsløftet - fra ord til handling. 2006-2009. Avsluttende rapport til UDA, Oslo kommune. Høgskolen i Oslo og Akershus.
Solem, Ida Heiberg;Ulleberg, Inger;Austestad, Anna;Kleve, Bodil;Tellefsen, Helga Kufaas;Hansen, Pål Kirkeby;Lutnæs, Eva;Grøstad, Kjersti (2007). Rapport fra HiO:Skoleutviklingsprosjektet Lede, prioritere og organisere, UDE, Oslo, skoleåret 2006-2007. 31 s. Høgskolen i oslo, avd. LU.
Kleve, Bodil (2007). Mathematics Teachers' Interpretation of the Curriculum Reform, L97, in Norway. ISBN: 978-82-7117-622-8. 339 s. Agder University College, Faculty of Mathematics and Science.
Skagen, Kaare;Løndal, Knut;Kleve, Bodil;Smestad, Bjørn (2017). Master Theses And Teacher Professionalism In Teacher Education. Vitenskapelig konferanse. ECER.
Kleve, Bodil (2016). Faglig kommentar til boka "Ekspertgruppa om Lærerrollen, Et kunnskapsgrunnlag" Fagbokforlaget, 2016.. Seminar om lærerrollen. Senter for profesjonsstudier, SPS, Høgskolen i Oslo og Akers.
Kleve, Bodil;Ånestad, Gerd (2016). From informal strategies to the use of standard algorithm - is anything lost?. British Society for Research into Learning Mathematics. BSRLM.
Nøra, Stig;Kleve, Bodil (2015). Hvorfor er det så vanskelig med matte?. Forskning.no.
Kleve, Bodil;Solem, Ida Heiberg (2015). A CONTINGENT OPPORTUNITY TAKEN INVESTIGATING IN-BETWEEN FRACTIONS. Congress of European Research in Mathematics Education. Charles University in Prague, Faculty of Education.
Kleve, Bodil (2015). Kunnskapskvartetten i matematikk. Personalseminar for tilsatte ved Matematikksenteret ved NTNU 26-28.mai 2015. Matematikksenteret NTNU.
Kleve, Bodil (2014). Aspekter av lærerens undervisningskunnskap i matematikk. Gustavsen, Trond Stølen Hinna, Kristin Ran Choi Borge, Inger Christin Andersen, Peer Sverre (Red.), QED 1-7: Matematikk for grunnskolelærerutdanningen: Bind 2. Kap 7. s. 657-684. Cappelen Damm Akademisk.
Penne, Sylvi;Kleve, Bodil (2014). Discourses, Genres and Modes of thought in a thinking and learning perspective. A cross-disciplinary approach: Mathematics and Norwegian. TA Teachers conference 2014. TA group, www. ta-group.eu.
Kleve, Bodil (2014). Response to Annette Hessen Bjerke's first year phD seminar: Pre-service teachers’ developing self-efficacy in teaching mathematics crossing boundaries between different communities of practices. First Year Seminar for PhD. Høgskolen i Oslo og Akershus.
Se alle publikasjoner
Kleve, Bodil;Penne, Sylvi (2014). Literacy i skole og lærerutdanning; The Didactic Challenge of New Literacies in School and Teacher Education. Seminar om utdanningsforskning med gjester fra Kunnskapsdepartementet. Høgskolen i Oslo og Akershus.
Kleve, Bodil;Solem, Ida Heiberg (2014). Finding in-between fraction, a contingent moment in grade 7. NORMA 2014. University of Turku.
Kleve, Bodil (2014). Mathematics in a Literacy Perspective: Meta awareness also for the weak students. NORMA 2014. University of Turku.
Kleve, Bodil;Skaar, Håvard (2014). Innledning til "Literacy og fagdidaktikk i skole og lærerutdanning". Kleve, Bodil Penne, Sylvi Skaar, Håvard (Red.), Literacy og fagdidaktikk i skole og lærerutdanning. Innledning. s. 7-15. Novus Forlag.
Kleve, Bodil (2014). Kunnskapskvartetten i matematikk. Gustavsen, Trond Stølen Hinna, Kristin Ran Choi Borge, Inger Christin Andersen, Peer Sverre (Red.), QED 5-10. Matematikk for grunnskolelærerutdanningen. Bind 2. 7. s. 589-620. Cappelen Damm Akademisk.
Kleve, Bodil (2013). Sosiale forskjeller, meta-bevissthet og literacy i matematikkfaget. Dansk-norsk fellesarrangement med utgangspunkt i Literacy forskning. Prosjektlederne Sylvi Pebnne, HiOA og Ellen Krigh SUD, Odens.
Kleve, Bodil (2013). Matematikkundervisningen i skolen. Hva sier forskningen?. Seminar med Statsråden og politisk ledelse i Kunnskapsdepartementet og representanter fra embetsverket. Statsråden m/Kunnskapsdepartementet.
Kleve, Bodil;Hovik, Ellen Konstanse (2013). Økt innsats i matematikk - for matematikklærere på 10. trinn. Kursrekke for lærere i matematikk i Osloskolen, 4x2grupper a 4 timer. Utdanningsetaten i Oslo.
Kleve, Bodil (2013). Social inequalities, meta-awareness and literacy in mathematics education. Research in Mathematics Education. Vol. 15. doi: 10.1080/14794802.2013.797739
Kleve, Bodil (2013). Sosiale forskjeller, metabevissthet og literacy i matematikkfaget. Programsamling 2013, Norsk utdanningsforskning fram mot 2020 – UTDANNING2020. Norges Forskningsråd.
Kleve, Bodil;Weston, Tracy;Rowland, Tim (2012). Developing and online coding manual for The Knowledge Quartet: An international project. BSRLM and NoRME conference. British Society for Research into Learning Mathematics.
Penne, Sylvi;Kleve, Bodil (2012). Norsk og matematikk i et literacyperspektiv. Fagmøte for lærere. Haugenstua Ungdomsskole.
Kleve, Bodil (2012). Social inequalities, meta-awareness and literacy in mathematics education. BSRLM and NorMEconference. British Society for Research into Learning Mathematics.
Penne, Sylvi;Kleve, Bodil (2011). Literacy og tverrfaglighet: Norsk og matematikk. FOU-dag på Fakultet for lærerutdanning, HIOA. Tema: Utdanningsvitenskap i lærerutdanning. Fakultet for lærerutdanning.
Penne, Sylvi;Kleve, Bodil (2011). Cross-disciplinary approaches: Learning and construction of meaning in Mathematics and Norwegian (Mother Tongue). Visions for teaching and teacher education:In view of a new knowledge base for teacher Education, Language Learning and math/Science Education. Universitetet i Oslo.
Kleve, Bodil;Hole, Arne (2011). THE NEED FOR HORIZON CONTENT KNOWLEDGE: EXAMPLIFIED BY WORK WITH FRACTIONS IN NORWAY. NORMA 11, Nordic Conference on Mathematics Education. University of Iceland.
Kleve, Bodil (2011). LITERACY IN MATHEMATICS – A CHALLENGE FOR TEACHERS IN THEIR WORK WITH PUPILS. The Seventh Congress of the European Society for Research in MathematicsEducation, CERME 7. University of Rzeszów, Poland.
Kleve, Bodil (2010). Hva kan en analyse av lærerens matematikkompetanse fortelle om elevers problemer med brøk?. FoU i Praksis. NTNU, HiST, HINT, DronningMaudsMinne.
Penne, Sylvi;Kleve, Bodil (2010). Literacy - en fagdidaktisk utfordring. Et eksempel med utgangspunkt i norsk og matematikk. FOU i praksis. NTNU.
Kleve, Bodil (2010). Undervisningskunnskap i matematikk. Etterutdanningskonferanse for matematikklærerutdannere: Læreres kritiske kompetanse. Høgskolen i Oslo.
Kleve, Bodil;Tellefsen, Helga Kufaas (2009). Stegmodellen i matematikk - Vurdering for læring?. Kvalitetsvurdering for læring og utvikling. Nettverk for kvalitetsvurdering og Nettverk for elevvurderin.
Kleve, Bodil (2009). Teaching Fractions in Primary School. How is a teacher's knowledge communicated to pupils?. The third national conference on research in mathematics education, MEI 3. "Mathematics for all" - Extending mathematics capcity. St. Patrick's College, Drumcondra, Dublin 9.
Kleve, Bodil (2009). Aspects of a Teacher's knowledge in a lesson on Fractions. British Society for Research into Learning of Mathematics, BSRLM. Loughborough University.
Kleve, Bodil (2009). Brøkundervisning på barnetrinnet. Hvordan kommer lærernes matematikkompetanse til uttrykk?. Fagdidaktikk i bevegelse. Syddansk Universitet og University College Lillebælt.
Kleve, Bodil (2009). USE OF FOCUS GROUP INTERVIEWS IN MATHEMATICS EDUCATIONAL RESEARCH. CERME 6 - Sixth Conference of European Research in Mathematics Education. Universite de Lyon.
Penne, Sylvi;Kleve, Bodil (2008). Klasseromsforskning. Seminar LUI. "Undervisning og klasseromspraksis på barnetrinnet".
Kleve, Bodil;Tellefsen, Helga Kufaas (2008). Stegmodellen i matematikk. Klasseromsforskningsseminar. Høgskolen i Oslo.
Kleve, Bodil (2008). MATHEMATICS TEACHERS’ BELIEFS ABOUT TEACHING AND LEARNING MATHEMATICS AND CONSTRAINTS INFLUENCING THEIR TEACHING PRACTICE. NORMA 08. Danmarks Pedagogiske Universitet.
Kleve, Bodil;Tellefsen, Helga Kufaas (2008). Stegmodellen i matematikkundervisningen på ungdomstrinnetEn studie av læringsfellesskapet mellom lærere og didaktikere i forbindelse med utarbeidelse av stegark i matematikk. Fou i Praksis,. Dronning Mauds Minne, NTNU, HIST, HINT.
Kleve, Bodil (2008). Matematikklæreres forestillinger om god matematikkundervisning. Hva skjer med forestillingene i praksis?. Symposium i forbindelse med utdeling av Holmboe prisen. Universitetet i Oslo.
Kleve, Bodil (2007). Matematikklæreres tolkning av L97 i Norge. Fagdidaktikk mellom skole og lærerutdanning. Høgskolen i Oslo, Avdeling for lærerutdanning,.
Kleve, Bodil (2007). Læreplanen betyr lite for undervisningen. http://www.forskning.no/Artikler/2007/mai/kleve.
Kleve, Bodil (2007). Læreplaner kommer, læreplaner går. http://www.uia.no/no/portaler/aktuelt/nyhetsarkiv/bodil.
Kleve, Bodil;Solem, Ida Heiberg;Tellefsen, Helga Kufaas (2007). Undervise bedre matematikk, - Stegmodell og lineær tallmodell- Delprosjekt av ”Teaching Better Mathematics” (TBM). NOFA 1 Fagdidaktikk mellom skole og lærerutdanning. Høgskolen i Oslo, Avdeling for lærerutdanning.
Kleve, Bodil (2005). TEACHERS’ IMPLEMENTATION OF A CURRICULUM REFORM. Fourth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. European Society for Research in Mathematics Education.
Kleve, Bodil (2005). A STUDY OF TEACHERS’ VIEWS ON THE TEACHING AND LEARNING OF MATHEMATICS, THEIR INTENTIONS AND THEIR INSTRUCTIONAL PRACTICE. Norma 05, Fourth Nordic Conference on Mathematics Education. Høgskolen i Sør Trøndelag.
Kleve, Bodil (2004). Tolkning og implementering av matematikkplanen i L97. FoU i praksis 2004. Høgskolen i Sør Trøndelag.
Kleve, Bodil (2004). International Perspectives on the Nature of Mathematical Knowledge for Secondary Teaching: Progress and Dilemmas. 28th Annual Conference of the Inetrnational Group for the Psychology of Mathematics Education. PME Programme Committee.
Kleve, Bodil (2004). Interpretation and Implementation of the L97's Curriculum Reform. 28th Annual Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. PME 28 Programme Commitee.
Kleve, Bodil (2004). Tolkning og Implementering av Matematikkplanen i L97. KUPP Sluttkonferanse. Norges Forskningsråd.
Kleve, Bodil (2004). Teachers' Implementation of a Curriculum Reform. epiSTEME-1, an International Conference to review research on Science, TEcnology and Mathematics Education. Homi Bhabha Centre for Science Education, Mumbai, India.
Kleve, Bodil (2001). Statistikk og sannsynlighetsregning i lærerutdanningen - Erfaringer og visjoner. Etterutdanningskonferanse for matematikklærerutdannere. Høgskolen i Bergen.

(Publikasjonslisten er hentet fra Cristin. Listen kan være ufullstendig)

Kontakt

Telefon (kontor): +47 67 23 74 49
Besøksadresse: Falbes gate 5, Oslo, FG329