meny
søk
English

Marte Mangset

Postdoktor

Kort om

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner (18) Forskningsrapporter (1) Formidling (73)
Mangset, Marte (2017). Elite circulation and the convertibility of knowledge: comparing different types and forms of knowledge and degrees of elite circulation in Europe. Journal of Education and Work. Vol. 30. doi: 10.1080/13639080.2017.1278903
Mangset, Marte (2016). La variation des identités élitaires des hauts fonctionnaires. Étude du rôle de l’enseignement supérieur en France, en Grande-Bretagne et en Norvège. L'Année sociologique. Vol. 66.
Mangset, Marte (2015). What does it mean to be part of the elite? Comparing Norwegian, French and British top bureaucrats' understandings of the elite concept when applied to themselves. Comparative Sociology. Vol. 14. doi: 10.1163/15691330-12341343
Mangset, Marte (2015). La variation des identités élitaires des hauts fonctionnaires. Étude du rôle de l'enseignement supérieur en France, en Grande-Bretagne et en Norvège. L'Année sociologique. Vol. 66.
Mangset, Marte (2015). Logique institutionnelle et logique disciplinaire: forces opposées face au processus de Bologne?. Gorga, Adriana Leresche, Jean-Philippe (Red.), Disciplines académiques en transformation. Entre innovation et résistance. Kapittel 4. s. 55-69. Editions des Archives Contemporaines.
Mangset, Marte (2015). Contextually Bound Authoritative Knowledge: A Comparative Study of British, French and Norwegian Administrative Elites' Merit and Skills. van Zanten, Agnes Ball, Stephen Darchy-Koechlin, Brigitte (Red.), World Yearbook of Education 2015: Elites, Privilege and Excellence. The National and Global Redefinition of Educational Advantage. Kapittel 14. s. 201-216. Routledge.
Mangset, Marte (2014). Hva er det toppbyråkrater er så flinke til? Om utdanning, kompetanse og meritokrati i europeisk forvaltningselite. Langeland, Nils Rune (Red.), Politisk kompetanse: Grunnlovas borgar 1814 - 2014. Kapittel 11. s. 210-236. Pax Forlag.
Mangset, Marte (2014). Forvaltningseliten definerer forvaltningseliten. En studie av norske, franske og britiske toppbyråkraters forståelse av elitebegrepet og de hierarkier de inngår i. Korsnes, Olav Hansen, Marianne Nordli Hjellbrekke, Johannes (Red.), Elite og klasse i et egalitært samfunn. Kapittel 10. s. 165-193. Universitetsforlaget.
Mangset, Marte;Picard, Emmanuelle (2013). Qu'est-ce qu'être historien aujourd'hui? Permanences et mutations d'une communauté académique. Granger, Christophe (Red.), À quoi pensent les historiens? Faire de l'histoire au XXIe siècle. 3. s. 31-47.
Mangset, Marte (2013). Historiefagets natur og nasjonal utdanningskultur : en sosiologisk studie av norske, franske og engelske historikeres disiplinære selvforståelse. Historisk Tidsskrift. Vol. 92.
Se alle publikasjoner
Andersen, Gisle;Mangset, Marte (2012). Er forestillingen om det egalitære Norge resultatet av en målefeil? - Om falske og ekte motsetninger mellom sosiologiske analyser av klasse og kultur. Tidsskrift for samfunnsforskning. Vol. 53.
Mangset, Marte (2010). Blir studentene bedre mennesker i utlandet?. Nytt Norsk Tidsskrift.
Mangset, Marte (2008). Are British higher educational concerns different from European higher educational concerns?. Learning and Teaching. Vol. 1. doi: 10.3167/latiss.2008.010204
Mangset, Marte (2005). Are British educational concerns different from European educational concerns?. Halvorsen, Tor Nyhagen, Atle (Red.), "The Bologna Process and the Shaping of the Future Knowledge Societies." Conference Report From the Third Conference on Knowledge and Politics, The University of Bergen May 18-20th May 2005. Kapittel nr. 16. s. 165-176.
Mangset, Marte (2004). Kulturpolitikk, utdanningspolitikk og generell offentlig politikk i Vest-Europa. Røyseng, Sigrid Solhjell, Dag (Red.), Kultur, politikk og forskning. Festskrift til Per Mangset på 60-årsdagen. Kapittel 16. s. 253-271.
Mangset, Marte (2004). Likhet på fransk og norsk. Nytt Norsk Tidsskrift.
Mangset, Marte (2004). Trois stratégies nationales pour construire l'espace européen de l'enseignement spérieur. Politiques d'Education et de Formation. Analyses et comparaisons internationales (POLEF). Vol. 3.
Mangset, Marte (2003). Dannelse eller ikke dannelse - er det spørsmålet?. Arr. Idéhistorisk tidsskrift.
Mangset, Marte;Korsnes, Olav;Musselin, Christine (2009). The discipline of historians. A comparative study of historians' constructions of the discipline of history in English, French and Norwegian universities. ISBN: 978-82-308-0852-8. 552 s. Universitetet i Bergen.
Mangset, Marte (2017). Har Støre eller Brende mest til felles med Macron?. Aftenposten.
Mangset, Marte (2017). Byråkratiske Eliter og den Populistiske Fare. Stat og styring. Vol. 27.
Mangset, Marte (2017). Margaretha Järvinen og Nanna Mik-Meyer: Kvalitativ Analyse. Syv Traditioner.. Tidsskrift for samfunnsforskning. Vol. 58.
Mangset, Marte (2017). Macrons parti danket ut rivalene. Nettavisen.
Langberg, Øystein K.;Mangset, Marte (2017). Omfavnet av velgerne. Aftenposten.
Mangset, Marte (2017). Macrons parti danket ut rivalene. Sunnmørsposten Pluss.
Mangset, Marte (2017). Macrons parti danker ut rivalene. ABC Nyheter.
Mangset, Marte (2017). Macrons parti danker ut rivalene. NRK.
Mangset, Marte (2017). Franskmennene stemmer på ny nasjonalforsamling. Avisen Agder.
Mangset, Marte (2017). Macrons parti danker ut rivalene. Troms Folkeblad.
Se alle publikasjoner
Mangset, Marte (2017). Macrons parti danker ut rivalene. Hegnar Online.
Mangset, Marte (2017). Macrons parti danker ut rivalene. Dagens Næringsliv.
Mangset, Marte (2017). Macrons parti danket ut rivalene. Bergens Tidende.
Mangset, Marte (2017). En ny elite tar over i fransk politikk. Forskning.no.
Mangset, Marte (2017). Macron danker ut rivalene. Dagen.
Mangset, Marte (2017). Macrons parti danket ut rivalene. Nationen.
Mangset, Marte (2017). Macron feide alle av banen. Bergens Tidende.
Mangset, Marte (2017). Ny elite tar over i fransk politikk. Stavanger Aftenblad.
Mangset, Marte (2017). En ny elite tar over. Telemarksavisa.
Mangset, Marte (2017). Partiene er fortsatt viktige. Dagsavisen.
Mangset, Marte (2017). Frankrike-eksperter svarer: Har Støre eller Brende mest til felles med Macron?. Aftenposten.
Mangset, Marte (2016). Ekspertise i alle kanaler? Om den mangslungne bruken av ekspertise i offentlig politikk. Forskning og politikk - bedre bruk av forskning. Partnerforums høstkonferanse. Partnerforum (Universitetet i Oslo, Handelshøyskolen BI).
Mangset, Marte (2016). Konkurrerende eller komplementære kultursosiologiske teorier?. Den nye kultursosiologien: perspektiver, motsetninger, funn. Høgskolen i Sørøst-Norge.
Mangset, Marte (2016). Expertise, power and accountability among British, French and Norwegian top bureaucrats. Expertise and Democratic Accountability in Courts and Public Administration. ARENA and Pluricourts, UiO.
Mangset, Marte (2016). Hva er kulturell makt i nyrike Norge? Innledning til debatt. Klasse- og eliteseminar. Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi/Sosiologforening.
Mangset, Marte (2016). Embetsmannsrollen i et komparativt perspektiv. Nyttårsforedrag. Nordisk Administrativt Forbund.
Mangset, Marte (2016). Kompetanse og meritokrati i europeisk forvaltningselite. VitMer. Norges forskningsråd.
Mangset, Marte (2016). Gjør ny skoledannelse kultursosiologien mer slagkraftig? - En kommentar til Håkon Larsens lansering av en ny kultursosiologi. Sosiologisk Tidsskrift. Vol. 24. doi: 10.18261/issn.1504-2928-2016-03-04
Mangset, Marte (2015). Gir ny skoledannelse kultursosiologien mer kraft? En kritisk lesning av Håkon Larsens bok Kultursosiologisk forskning. Samtidas meningsstrukturer. Om å sette kultur foran sosiologi. Norsk sosiologforening.
Mangset, Marte (2015). Å sette pris på kunnskap. sosiologen.no.
Mangset, Marte (2015). Byråkratisk ekspertise på norsk, fransk og engelsk. Avdelingsseminar. Helse- og omsorgsdepartementet.
Mangset, Marte (2015). Byråkrati, status og kunnskap i Norge, Frankrike og Storbritannia. Vinterseminaret. Norsk sosiologforening.
Mangset, Marte (2014). Hva betyr det å tilhøre eliten? En internasjonal sammenligning av toppbyråkraters eliteforståelser. CABS-workshop. Centre for the study of bureaucracy in society, UiO.
Mangset, Marte (2014). What does it mean to be part of the elite? Comparing Norwegian, French and British top bureaucrats' understanding of the elite concept applied to themselves. Tirsdagsseminaret. Institutt for statsvitenskap, UiO.
Mangset, Marte (2014). Byråkratisk kompetanse. Om kunnskap og ferdigheter blant norske, franske og britiske forvaltningsledere. Faglunch. Direktoratet for forvaltning og IKT, Avdeling for ledelse og.
Mangset, Marte (2014). En sammenlignende studie av toppbyråkraters kompetanse i finans- og kulturdepartementene i Norge, Frankrike og Storbritannia. Avdelingsseminar. Barne- og likestillingsdepartementet.
Mangset, Marte (2014). Hvordan kunnskap legitimerer makt. Om kunnskaper og ferdigheter blant norske, franske og britiske forvaltningsledere. Faglunch. Finansdepartementet.
Mangset, Marte (2014). Anti-bureaucratic identities among top bureaucrats?. Perspectives on the role of bureaucracy in society. Centre for the study of bureaucracy in society, UiO.
Mangset, Marte (2014). How does knowledge convert to elite power? Comparing how different types and forms of knowledge underpin the power of administrative elites in Europe. Knowledge, status and power. Elite education, training and expertise. Sciences Po/Universitetet i Bergen, Sosiologisk institutt.
Mangset, Marte (2013). Simply the best? Om kunnskaper, ferdigheter og rasjonalitet blant norske, franske og britiske toppbyråkrater. Politisk styring og rasjonelt lederskap. Partnerforum.
Mangset, Marte (2012). Ganske enkelt de beste? Legitim makt hos byråkratiske eliter i Europa. Organisasjonsseminar. Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO.
Mangset, Marte (2012). Internasonalisering oppskrytt? Om cotutelle-avtaler på Ph.D.-nivå. Seminar. Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU).
Mangset, Marte (2011). Norsk sosiologisk kanon - Hva er vitsen?. Sosiolog-nytt.
Mangset, Marte (2011). Dannelse, disiplinkunnskap og undervisningspraksis. En internasjonal komparasjon. Instituttseminar. Sosiologisk institutt, UiB.
Mangset, Marte (2011). Comparing legitimate power among bureaucratic elites in Europe. Forskningsseminar. Elites in an egalitarian society (led by Olav Korsnes).
Andersen, Gisle;Mangset, Marte (2011). Er forestillingen om det egalitære Norge resultatet av en målefeil? Om falske og ekte motsetninger mellom sosiologiske analyser av klasse og kultur. Vinterseminar 2011: Norsk sosiologi - i går, i dag, i morgen. Norsk sosiologforening.
Mangset, Marte (2011). Internasjonalisering og kvalitet i utdanning og forskning: noen europeiske, komparative erfaringer. Instituttlederseminar. Det samfunnsvitenskapelige fakultet, UiO.
Mangset, Marte (2011). Europeiske komparative perspektiver på studiekvalitet. Personalkonferanse Psykologisk institutt. Psykologisk institutt, UiO.
Mangset, Marte (2011). Compétences et hiérarchie dans la légitimation des élites administratives en France, Grande-Bretagne et Norvège. Séminaire du Centre de sociologie des organisations. Centre de sociologie des organisations.
Mangset, Marte (2011). En komparativ studie av byråkratiske eliter i Norge, Frankrike og Storbritania. Vinterseminar 2011: Norsk sosiologi - i går, i dag, i morgen. Norsk sosiologforening.
Mangset, Marte (2011). Norsk sosiologisk kanon: Hva er vitsen?. Vinterseminar 2011: Norsk sosiologi - i går, i dag, i morgen. Norsk sosiologforeningen.
Mangset, Marte (2011). Hvordan historisere historikernes essensialisme? En kontekstualisering av historiefaget i Norge, Frankrike og England. Disiplinbygging, grensearbeid, tverrfaglighet: et kritisk historisk blikk på det historiske fagfeltet. Historievitenskapens grenser, IAKH, UiO.
Mangset, Marte (2010). Alt er ikke bedre i utlandet. En kritisk kommentar til dannelsesutvalgets innstilling. Danning og utdanning. Forum for vitenskap og demokrati ved Universitetet i Bergen.
Mangset, Marte (2010). Deserved power and privilege? On what top bureaucrats are thought to be good at and the kind of elites that makes them in Britain, France and Norway. Forskningsseminar. Sosiologisk institutt.
Mangset, Marte (2010). Simply the best? A comparative study of the generalists’ elite position in British, French and Norwegian civil service. Contextualising and comparing elites across sectors and nations. Centre de coopération franco-norvégienne en sciences sociale.
Mangset, Marte (2010). Hva er historie? En kunnskapssosiologisk sammenlignende studie av historiefaget ved norske, franske og engelske universiteter. Seminar. Høgskulen i Telemark.
Mangset, Marte (2010). Historiefagets mange ansikter. HIFO-nytt.
Mangset, Marte (2010). Om Dannelsesutvalgets innstilling, internasjonale komparasjoner av dannelsesbegrepet og dannelse i norsk høyere utdanning. Verdibørsen NRKP2.
Mangset, Marte (2010). Hva er norske stipendiaters muligheter i et fransk forsknings- og utdanningssystem? Et forsøk på å beskrive det ugjennomtrengelige. The French academia and research system. Centre franco-norvégien en sciences sociales et humaines.
Mangset, Marte (2010). En sammenlignende studie av norske, franske og engelske historikeres konstruksjon av egen disiplin. Lunchseminar. Forum for universitetshistorie.
Mangset, Marte (2010). Historiefagets mange ansikter. Norske historikeres fagforståelser sett i lys av engelske og franske fagforståelser. Fredagsseminar. Bergen historiske forum.
Mangset, Marte (2010). La discipline des historiens: une formation à quoi? Une comparaison européenne. Etats éducateurs en Europe: défendre la discipline. Observatoire sociologique du changement/Sciences Po.
Mangset, Marte (2009). Er det plass til mobilitet i studieplanen?. Perspektiver på internasjonal mobilitet. Universitetet i Bergen.
Gjessing, Hege;Mangset, Marte (2009). Det å føle valgfrihet - er det valgfrihet? -en kvalitativ undersøkelse av ungdommers opplevelse av begrensninger og frihet i valg av utdanning. 90 s. UiB.
Mangset, Marte (2009). Why do disciplines matter? A view from sociology. Prøveforelesning for PhD-graden. Det samfunnsvitenskapelige fakultet.
Mangset, Marte (2009). Det franske universitetssystemet: styringsstruktur, universitetsdemokrati og autonomi. Årsmøte for Norsk tjenestemannslag, avdeling UiO. Norsk tjenestemannslag, avdeling UiO.
Mangset, Marte (2008). Europeanising the history discipline? An analysis of the interplay between politically initiated degree structure reforms, national institutional and disciplinary settings and postgraduate teaching practices in history in European universities. Arenas tirsdagsseminar. ARENA Centre for European studies, University og Oslo.
Mangset, Marte (2006). Bringer nye studistrukturer nye kunnskapsformer? En studie av endringer i historieundervisningen på franske og britiske universiteter i lys av Bolognaprosessen. Vitenskap og samfunn - nye forbindelser?. Senter for vitskapsteori.
Mangset, Marte (2004). European integration reform meets local educational practice - how do they blend? A presentation of a comparative composite analytical approach. Comparing forms of academic organisation, cultural identities, and scientific discourse across nations and disciplines. MSH/Norsk senter for forskningssamarbeid i samf.vit. og hum..
Mangset, Marte (2004). What do they care about Bologna? National strategies related to the construction of the European higher education area. Multiple identities, education and citizenship. The world in Europe; Europe in the world. 21st CESE Conference. Comparative Education Society in Europe.
.
.
.

(Publikasjonslisten er hentet fra Cristin. Listen kan være ufullstendig)

Kontakt

Telefon (kontor): +47 67 23 51 03
Telefon (mobil): +47 991 65 659
Besøksadresse: Pilestredet 40, Oslo, T427

Aktuelt

Ny artikkel ute i Journal of Education and Work om hvordan kunnskap legimiterer elitesirkulasjon mellom ulike sektorer http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13639080.2017.1278903 Sammen med Claire Maxwell og Agnes van Zanten har jeg redigert et spesialnummer av JEW om eliter, kunnskap og profesjoner: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13639080.2017.1278902 Hva betyr det å være elite? Se artikkel i Comparative sociology: http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/15691330-12341343